היי פלפלת,
את מתארת מצב של קושי מסוים בשימת גבולות, בעיקר עם הילד הגדול שלכם.
ככל הנראה יש, והיו, נסיבות שהקדימו מצב זה (תיארת סגירת הגן, הפרדה בין שני הילדים שעד עתה היו במסגרת משותפת, חילופי צוות במסגרת החדשה של הגדול, וחופשה משותפת עם האב - מצב לא מוכר להם, עקב עזיבת מקום עבודה.) - לצורך העניין, כל הנסיבות כולן, לא רלוונטיות למתן הפתרון...
פלפלת, שימת גבולות לילדים פירושה העברת מסר ברור של מותר ואסור, ועמידה עקיבה מאחורי מסר זה.
כאשר אנו שמים גבולות ברורים ועקביים, אנו יוצרים איזון חיוני בין נתינה - לדרישה. איזון זה מבטיח שילד יתפתח כבעל מוקד שליטה פנימי (ולכן בעל יציבות, ולא נתון בקלות להשפעות חיצוניות), בטוח בעצמו, בטוח בסביבתו, אינו הולך שבי אחר דחפים פנימיים, מסוגל לחיות בסביבה חברתית שבה הוא אחד מרבים.
את צודקת בגישתך שחלק מהדברים ראויים להתעלמות, וחלק - לא.
אתם, ההורים, ואתם בלבד - מחליטים ממה ראוי להתעלם וממה לא. בקיצור - מהם ה"קוים האדומים" שלכם.
אני "שומעת" בדברייך את הנטייה הנכונה לאי התעלמות מכל דבר שמסכן את ילדך. דברים מסכנים הם בהחלט דברים שאין להתעלם מהם, והראויים ביותר לתגובה.
ניתן לסכם חוקים ביחד בשיתוף פעולה - בדרך אקטיבית.
למשל: "לפני מעברי חצייה נותנים יד לאמא/אבא", "בקרבת כביש אסור לברוח וצריך ללכת ביחד כל המשפחה", "מה שהחלטנו שאסור (למשל: לשחק כדורגל בבית), אסור תמיד." ואז, כשעוברים על אחד החוקים, להזכיר בצורה ברורה את החוק ("אתה זוכר שהסכמנו"....)
תגובה רגשית שעוזרת ברב המקרים, היא תגובה רגשית של אמפתיה: "אני יודעת שאתה מאוכזב עכשיו..."
חשוב לשדר מנהיגות הורית: חשוב במיוחד במצבים של "ויכוחים בלי סוף" - "ההחלטה שלי היא לא". כמובן, תוך איזכור של החוקים, ניתן ללוות באמפטיה שלצידה האמירה המפורשת, "לא".
חשוב לנמק: "אני חוששת להתחיל עם יוצאים מן הכלל"...
ולבסוף: מתן כבוד לילד: "אני מבינה שזה קשה לך / אני שומעת מה אתה אומר לי (מסר של הקשבה!) / אני שומעת את הנימוקים שלך"...
ובסוף בסוף: להמשיך את התקשורת עם הילד, למרות מאבקי הכוח והשליטה, ולמרות הויכוח שהיה שם קודם: "בוא תעזור לי עם... (העוגיות/הכלים/להסתכל בספר...) / בוא תראה משהו / בוא נלך ל..."
ודבר אחרון: תמיד לתת אלטרנטיבה להתנהגות אסורה. אני לא יודעת מה זה "לא מוכן לשמוע לקולנו כשמבקשים...יפסיק לעשות משהוא שאסור", אבל אם למשל אתם אוסרים (ובצדק!) לשחק כדורגל בסלון, האלטרנטיבה שתתנו צריכה להיות מספקת לפחות חלקי מטרה דומה. אני בספק אם הצעה "לסדר את החדר" או "לך לצייר" תשיג מטרה דומה. לעומת זאת, להצעה ללכת לפרוק תוקפנות בדרך אחרת (למשל: "רד לשחק כדורגל בחוץ", "תקלע בחיצים למטרה שעל הקיר", "תקלע כדורים מספוג לסל שמעל הדלת" או: "תתופף בתופים") יש סיכוי גדול יותר להצליח, מאשר להצעות שלא מנקזות מתח בדומה למשחק כדורגל (בסלון...
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T
www.sh-cbt.co.il