הכוונה ב"מסר כוחני" היא ממש לא להצבת גבולות!
הצבת גבולות היא תקינה, נכונה, ונחוצה.
הכוונה היא לאמירות מסוג: (אם מישהו מכה אותו, או אפילו רק נוגע בו - יש לזכור תמיד שזה חלק מחיפוש משחק חברתי בגילאים האלו) "תחזיר לו! תכה אותו! אתה יותר חזק!"
או לעידוד כוחנות שמתבטאת הן באופן מילולי והן באופן פיזי.
או לעידוד מסרים כמו: "מי שמתחלק עם אחרים הוא 'מנוצל'"...
או מסר שאין לבטוח בזולת...
זו כוונתי במסר שאינו מעודד קשרים חברתיים.
אבל בהחלט נשמע לי מתיאורך שזה אינו המקרה שלכם.
תראי, אני מציעה תמיד לזכור שמאד יתכן שמדובר על הבדלים בין אישיים תקינים לגמרי. יש הבדלים גדולים בצרכים חברתיים של ילדים. יש כאלו שזקוקים להרבה מגעים חברתיים, ואחרים שזקוקים להרבה פחות.
חשוב לכבד את השונות הזו ומקומו של הילד על טווח שהוא גדול מאד מאד...
בתשובתי הקודמת גם כתבתי לך על נושא המודל ההורי.
אולי שווה לה**** מעט תשומת לב ומחשבה אליכם? איזה מודל אתם מספקים?
אני חושבת שלהורים תפקיד גדול מאד בשיקוף ויצירת ה"אני האישי" של הילד, בתחום החברתי כמו גם בתחומים רבים רבים רבים נוספים.
יש הורים שזקוקים להילת חברים מורכבת סביבם, ויש כאלו שיסתפקו בזוג חברים אחד - וזה יהיה לחלוטין מספק.
וילדיהם - דומים להם...
בסופו של דבר, נשמע שהכלים שאת מספקת ועוד תספקי לו בעתיד, יספיקו לגמרי...
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T
www.sh-cbt.co.il