קוגניציה היא היכולת לאסוף מידע מהחוץ ומהפנים, לעבדו ולהשתמש בו לצורך הסתגלות תואמת לסביבה. בכל פעולה שעושה האדם (אדם גדול - כקטן) יש את הבסיס הקוגניטיבי.
קוגניציה מורכבת מקלט - עיבוד - ופלט (מזכיר לכן תהליכי למידה, לא?)
מיומנויות למידה מסייעות בפיתוח יכולת גמישות ופתיחות ללמידה חדשה.
בהמשך לדברים הקודמים שכתבתי (על מרכיבי הקוגניציה לפי Hamphill, 1988), אני מביאה את התפצלות הגדרת הקשב לפי
זכאי, 2000:
קשב סלקטיבי: היכולת לבחור קשב מועדף.
קשב מפוצל: היכולת לחלק את הקשב בין כמה ערוצים.
קשב ממוקד.
עוצמה: העוצמה של משאבי הקשב אותם אני נדרש להשקיע, משתנה במצבים שונים.
המשכיות, עוררות: היכולת לשמור על עוררות הקשב לאורך זמן.
הכוונה, Orienting: יכולת (אוטומטית) להפנות קשב לאירועים מפתיעים.
בנות יקרות, לא אחת אני נשאלת על היכולת לאבחן "הפרעת קשב וריכוז" בילדים פעוטים - בני 2-3 שנים.
יש להבין, שהמונח "הפרעת קשב וריכוז" הוא מונח כללי ביותר, שמאגד בתוכו מיני הפרעות חושיות, נוירולוגיות, הפרעות בארגון ובתכנון, ובסופו של דבר - ביישום של פעולות החיוניות לתפקוד תקין בעולמנו.
בהתייחס לילדים פעוטים - מדובר על הפרעה שהיא ראשיתה של
לקות למידה, שהיא זו המאיימת על הורים וילדים רבים, בבואם לברר את סוגיית 'הפרעת הקשב והריכוז' (שאלה לדוגמא: "זה יפריע לו/לה בבית הספר????")
גם
לקות הלמידה היא מונח כללי, שפירושו הוא:
קושי להוציא לפועל מיומנויות למידה בתחום מסוים. לקות למידה הוא מונח שמתייחס לקבוצת הפרעות הטרוגניות המתבטאות בקשיים משמעותיים
ברכישת קריאה, הקשבה, דיבור, כתיבה, המשגה ו/או יכולות מתמטיות ו
בשימוש בהם. הפרעות אלו הן פנימיות לפרט ומניחים שהן נובעות מדיס-פונקציה נוירולוגית מרכזית (ישנה בעיה מוחית הניתנת ברב המקרים לצפייה בסריקות מוח כמו בדיקות MRI). לקויות למידה יכולות להופיע בכל שלב בחיים לאורך מעגל החיים.
... ואם נחזור לשאלה על היכולת לאבחן הפרעת קשב וריכוז בגילאים הפעוטים של 2-3 שנים, הרי שהתשובה היא: כמעט בוודאות מוחלטת - לא.
ולא בגלל שאין 'סימנים' לכך שההפרעה כנראה "מתבשלת", אלא מכיוון שהאבחון הוודאי ביותר מתחיל לא לפני גיל 5, ועם גיל הכניסה לביה"ס (6) הוא הופך לוודאי יותר ויותר.
ולגבי ה'סימנים'? - הם משמשים בדיעבד. כלומר: לאחר שמגיעים לאבחון מסודר עם תלונות המורה, התלמיד וההורים - יש מקום רב לבחון את ההיסטוריה: איזה מן ילד הוא/היא היו בגיל שנתיים? בגיל שלוש? האם היו תופעות של 'חוסר סבלנות', 'עצבנות', התנהגות 'על קוצים', 'לא מסוגל לשבת', 'לא מסוגל להתרכז' וכו'.
אלו עוזרים בסופו של דבר לבנות את תמונת ההפרעה ולגבש אפשרויות להתמודד עמה.
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T
www.sh-cbt.co.il