בוקר טוב
לירון - תודה!
שלי,
את שואלת לגבי השאלה: "
מה זה אבא?"
ולא לגבי השאלות:
"איפה אבא שלי?" ו"למה לי אין אבא?"
השאלה "מה זה?" מעידה על תחילתו של עיסוק בשאלת האב. כפי שאת בעצמך כתבת, ובחוכמה - היא עדיין לא עוסקת בשאלות "איפה הוא", ובשאלה: "למה לה יש ולי אין" היא רק מתחילה לעסוק.
הייתי מציעה לך להתמקד בשאלת ה"מה זה", וללכת איתה הלאה - זה הדבר הנכון לעשות גם מבחינת התאמת תשובותייך אליה לרמת ההבנה שהיא מסוגלת לה, ואותה היא מבקשת.
באופן כללי ביותר, אנו יודעים שילדים במשפחות חד הוריות מתחילים לשאול את עצמם שאלות לגבי אב נעדר בערך מגיל שנתיים וחצי. השאלות הללו עולות בעיקר כאשר הם נפגשים בדמות אב אצל חברים, בגן, בגן השעשועים, כשלומדים על משפחה במסגרת הגן או החוג, וכדומה.
אני מציעה להראות לדניאלה תמונה/ות של אביה. גם אם אין לך תמונה מהתקופה האחרונה (וזה בסדר!), הראי לה את תמונת חתונתכם - תמונה בה אתם מצולמים יחדיו, והסבירי לה שזהו אביה.
שבי איתה והתבוננו בתמונות. הסבירי לה באופן הפשוט ביותר האפשרי: "זהו X (נקבי בשמו), אבא שלך." היי מוכנה לשאלות, ואף העבירי לה מסר שאת מוכנה לשאלותיה: "את יכולה לשאול אותי על אבא, אולי לא אדע להסביר את הכל, אבל אני אנסה לומר לך מה שאני יודעת, גם אם זה יעשה את שתינו עצובות קצת"...
ומכאן והלאה - תני לה להוביל.
היא תשאל ואת תעני, בהתאם לרמת הבנתה ובהתאם כמובן, למה שאת מוכנה לחשוף בפניה (ומה שאת מוכנה לחשוף בפניה הם דברים שלא מסכנים אותה כמובן. מעבר לזה, אני חושבת שמגיע לה לדעת הכל על האיש שהיה שותף להבאתה לעולם. הוא אביה - ואל לך לשכוח זאת. הסכסוך הקשה ביניכם הם שלך. בשבילה - הוא אב.)
שלי, אני חוזרת לתחילת דבריי:
השאלה "מה זה?" בהחלט מעידה על תחילת עיסוק, תחילת עיסוק שמקורו בבלבול. רק אמירה ישירה (גם אם כואבת עבורך) לגבי אביה תגרום לבלבול לסגת, ותפנה את דניאלה לעסוק בהשלמה עם התא המשפחתי המצומצם יותר שיש לה.
היי פנויה עבורה, לפזר את מסך הערפל שכרגע היא שרויה בו בקשר לדמות האב הנעדר מחייה.
בהצלחה מותק
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T
www.sh-cbt.co.il