מילנה היקרה לי
אני קוראת את הכאב שלך...
עד כמה קשה וכואבת לעתים - חוויית ההורות (ההורות בכלל, האימהות בפרט) לילד שמוגדר כ"על הספקטרום"...
והרי כל מי שקצת מבין עניין - יודע מייד על איזה ספקטרום מדובר בדיוק...
ולפעמים - כן, לפעמים - זו רק מן מכבסת מילים שכזו, כדי שלא נאמר את האמת (או: המילה האמיתית?...) הכואבת אפילו יותר מן המילה הזו: "הספקטרום"...
מילנה, אני רוצה לומר לך - שאת האמא הנשגבת בעיני.
חווית ההורות היא לא קלה לעולם. גם אם הילד שלך הוא הכי "רגיל" בעולם, גם אם הוא קרא את כל ספרי הפסיכולוגיה ההתפתחותית הכי עדכניים והכי חכמים שיש, והוא נוהג לפיהם אחד לאחד - עובר את כל השלבים בזמן, משלים התפתחויות לצד נסיגות, מקבל את התקפי הזעם הנכונים בזמן הנכון ומתרגל תרגילי 'קרבה-ריחוק' לפי כל הידוע והצפוי ע"פ מיטב המומחים - זה לא קל. חווית ההורות היא מהחוויות האנושיות המורכבות, הקשות גם אם היותר מספקת שבהן.
על אחת כמה וכמה חווית ההורות לילד מיוחד.
על אחת כמה וכמה חווית ההורות לילד שמוגדר על ספקטרום בעיות התקשורת (או בפשטות: "ספקטרום האוטיזם", או באנגלית: Autism Spectrum Disorders או ASD).
לא קראתי את השרשור בפורום הורים.
באיזה גן שקד נמצא? גן רגיל עם סייעת צמודה אליו? גן "מיוחד"?
נשמע לי קצת מקריאת הדברים, שייתכן ששקד לא מקבל מענה נכון בגן הזה?... אנא תקני אותי אם אני טועה, אך ילד שנמצאים על הספקטרום זקוקים בפירוש לדמות שתהיה "דמות מתווכת" עבורם במסגרת בה הם נמצאים - בפרט אם זו מסגרת רגילה. סיטואציה כמו שאת מתארת: "לפני יומיים באתי לקחת את שקד וראיתי שהוא התקרב לילד מסויים (ראיתי שזה לא בשביל להכות, אני מזהה את זה), אז אחת מהסייעות התריעה "אה, אה, אה"- שמישהו יתפוס אותו, שהוא לא יספיק להכות." - היא סיטואציה שצורמת לעיני, מכיוון שניכר בה שהיה חסר לשקד בנקודה הספציפית הזו - דמות שהייתה יכולה לתווך עבורו את מה שקרה - והתגובה שלו.
ושוב אני חוזרת - זה חשוב במיוחד במסגרת בה ילדים נוספים, ואנשי צוות.
כאשת טיפול בעצמי, אני יותר ממאמינה שכל סיטואציה באשר היא (בבית, בגן, בגן השעשועים, עם חבר, בקניות, וכד') היא סיטואציה שניתן ללמוד ממנה, ויותר מכך - להפיק ממנה טובות ויתרונות שהם "טיפוליים".
זה מביא אותי למה שחשוב לי להדגיש:
דווקא כאשת טיפול - דווקא כמישהי שמנוסה עם ילדים שנמצאים על הספקטרום - אני פחות מאמינה במושג: "שעת טיפול".
עם ילדים בכלל, ועם ילדים "מיוחדים" בפרט - כל שעה איתם יכולה להפוך ל"טיפולית". דווקא משום כל, כ"כ חשוב שאת ובעלך תקבלו הדרכה ותדעו כיצד להגיב/להתנהג/ליזום פעולות עם שקד, בכל אחת משעות שהותכם איתו.
וכנ"ל גם הגן.
שוב אני אומרת - אינני יודעת האם הוא נמצא במסגרת מיוחדת המותאמת לבעייתו ולצרכיו או במסגרת רגילה או עם סייעת מתמחה בבעיות הספקטרום... אבל כל התנהלות הגן (כולל האבא שהתלונן ששקד מכה ומקלל, כולל ההתקשות שלו בפרידות בבוקר, כולל התפרצויות האלימות...) - מצביעה בעיני על ייתכנות לכך ששקד לא מקבל בגן את המתאים לצרכיו.
האם את מבינה על מה אני מדברת?...
שאלה: מה זו "הגבלה פיזית"?
מה בדיוק היא עושה?
אם תוכלי לתאר לי (כן, באופן פיזי ומוחשי) כיצד היא עושה את "ההגבלה הפיזית" לשקד כאשר הוא מתפרץ - אוכל לנסות לסייע יותר.
על פניו, משפט כמו: "וניסתה להכריח אותו להרגע" - נשמע לי כלא כ"כ נכון, לא מבחינה אנושית וגם לא מבחינה טיפולית.
שולחת לך חיבוקים
שרון.
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T
www.sh-cbt.co.il