שלום שוב יקירתי,
המשפט האחרון שלך תפס את עיני: "
הציפיות שלי מעצמי למקסימום האפשרי כנראה כבר לא ישתנו למרות שאם הייתי יודעת"...
זה כנראה עובר בגנים...
ויש בזה הרבה מאד מעלות! למרות שכרגע נראה לך שזהו מקור ראשי לעוגמת נפש, אכזבה ותחושת כשלון, אין לבטל את היתרונות הרבים של תחושות ההישג, השאפתנות וה"דרייב" להצלחות.
את מבקשת עצות איך להסביר לתום שגם מעלה אחת פחות מ"הכי טוב" - היא יותר מבסדר.
בואי נתבונן ביחד על מעט ממאפייני החשיבה הילדית: אנו מדברים בעיקר על
אגוצנטריות - האמונה שגם אחרים תופסים, חושבים ומפרשים דברים כמוהו, על
חשיבה טרנסדוקטיבית - החשיבה ששני אירועים שמתרחשים בסמיכות זמנים מהווים סיבה ותוצאה (למשל: "השמש שוקעת כי הילדים הולכים לישון". עצם הליכת הילדים לישון נתפס כסיבה לשקיעת השמש.) ועל
הכללת יתר - "אבא" הוא שם לכל הגברים, "שוקי" הוא שמם של כל הכלבים, או במקביל - תופעת
הצרת היתר - "תינוק" ייקרא רק אחיו ולא אף תינוק אחר שהוא רואה ברחוב או במרפאה...
אלו הם חלק ממאפייני החשיבה הילדית, והגורמים שעוזרים לילד להתגבר בהדרגה על מגבלות חשיבה אלו הם:
האינטליגנציה שלו, הזדמנויות להתנסות ולמשחק - גם אם מתלכלכים או טועים (יש להגביל התנסויות רק אם הן מסוכנות פיזית או נפשית), עידוד לחקר הסביבה, תיווך הורי שמסביר את העולם מתוך התייחסות למאפייני חשיבת הילד (ארחיב על כך עוד מעט), וכמובן - תהליך הגדילה וההתפתחות.
בתיווך ההורי אנו נציג בפני הילד את שיקול הדעת שלנו, שמבטא חשיבה לא דיכוטומית (לא מכלילה, לא מצרה, לא טרנסדוקטיבית). למשל: "אני כועסת עלייך עכשיו, אבל לא שוכחת את כל הדברים הטובים והנחמדים שאתה עושה".
בתיווך ההורי אנו נעזור לו לראות היבטים מגוונים של המציאות הבינאישית, למשל: "לאיש הזה יש הרבה מגרעות, אבל גם מעלות שאי אפשר להתעלם מהן"...
בתיווך ההורי אנו נעזור לו להתגבר על הכללת היתר: נעזור לו להבין ש"טוב" ו"רע" הם לא מושגים מוחלטים, ואפילו - ש"טוב" מזוית אחת יכול דווקא להתפס כ"רע" מזווית אחרת.
אני רוצה לסכם את תשובתי:
אחת המגבלות הקוגניטיביות היותר מקשות בחשיבת הילד על ואת העולם היא הקושי להתייחס למגוון רחב של אפשרויות ("אם לא אצטיין - לא אעשה בכלל" - זו חשיבה דיכוטומית קלאסית, חשיבת "שחור-לבן". יש רק 2 אפשרויות: שחור או לבן. מקווה שעכשיו את מבינה שזהו מאפיין מוכר של חשיבה ילדית.)
קשה לילדים להביא בחשבון בו זמנית היבטים רבים נוספים שהופכים את התמונה לפחות קיצונית ויותר מורכבת.
ההבנה שבמרבית המקרים אין "טוב ו"רע" מוחלטים, שילד
לא יכול להיות טוב תמיד, שאי אפשר לא להיכשל, לזייף מעט או להיות פחות מ"טוב" מושלם - ושגם ההורים לא תמיד טובים וצודקים - ההבנה הזו מתפתחת בהדרגה.
כדי להבין שאין לחלק את המציאות לטוב/רע נחוצה בשלות שכלית ויכולת להבין השפעת גומלין מורכבת בין אפשרויות שונות.
גם יכולת לא למהר ולהסיק מסקנות ע"ס אירוע נקודתי (טוב או רע) - נחוצה.
לא לגלוש ל"הכללת יתר" - "אם אני מצטיין בקראטה, עלי גם להצטיין בגן, להיות הכי מקובל בחברת הילדים, ולהציג הכי יפה בהצגה בגן"...
בתחום הרגשי - יש לווסת רגשות קיצוניים ע"י התייחסות לכל הגוונים הרגשיים ולא רק לדברים בולטים (בכי, סירוב להשתתף במופע, או לחילופין אושר עילאי וגאווה עצומה על זכייה באות הצטיינות...)
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T
www.sh-cbt.co.il