פיתוש יקירתי
,
תודה על ההמתנה הסובלנית...
מאיפה העצבים האלו באים?...
את מתעצבנת לפעמים?... ממה?... מה גורם להם?... אני בטוחה שלפעמים בא לך לשבור משהו (או מישהו
), נכון?... זה כ"כ טבעי ואנושי להתעצבן לפעמים, שזו כנראה יכולת מולדת שלנו
. תראי, את קוראת לזה "עצבים", אבל במידה מסוימת מדובר על התנהגות תוקפנית (צעקות, קללות, זריקת דברים...) ולהתנהגות תוקפנית, בפרט בילדים ובמיוחד בגילו של שילה, יכולות להיות סיבות רבות ומגוונות. החל מהתנהגות תוקפנית כביטוי לתהליכים התפתחותיים, דרך תוקפנות כביטוי להשתלבות בחברה, ועד לתוקפנות כתוצאה מליקוי למידה.
כל הדברים הללו, ועוד הרבה יותר, עלולים לגרור התנהגות תוקפנית.
פיתוש, נראה לי מכל הכתוב בדברייך, שדווקא סיגלתם לעצמכם דרכי התמודדות עם התוקפנות ודרכים להירגעות - וזה מצויין!!
חשוב לי להגיב דווקא לגבי המשפט שכתבת: "ראיתי אותו לא מזמן רב עם חבר שלו סתם על משהו, בצעקות של "אתה מטומטם" , אבל ראיתי על שילה שהוא כ"כ רותתתתתח, הצעקות שלו היו שאגות.. רואים שיש לו עצבים שהוא לא יודע מה לעשות איתם" - הוא רב עם חבר. זה החבר
שלו, אלו
יחסיו איתו, לא יחסייך!
אז הוא הביע כעס! אז מה?... אז הוא צעק, אז מה?...
אין להיבהל ממילים שמבטאות רגש תוקפני, ויש לאפשר פורקן של רגשות, גם אם הדברים נאמרים בכעס!האם אנחנו המבוגרים לעולם לא כועסים? לא מתעצבנים? לא מקללים בשקט, בלי שאף אחד ישמע? לא צועקים לפעמים? אחד על השני, הורה על ילד, בין בני זוג?
האם אנחנו חיים במן עולם אוטופי בו אין כעסים וצעקות? ואיזה מן מסר זה להעביר לקטנים, שהם חייבים כל הזמן לשמור על מן איפוק מאולץ ונימוס מוקפד, לא להתפרץ ולא להתעצבן, גם כשזה מאד מאד מתבקש?
האם את בטוחה שזהו המסר שאת רוצה להעביר לשילה?...
ודווקא נראה לי מאד, שעם ה"עצבים שלו" הוא יודע מה לעשות. עצם זה שאחרי שיחה או הירגעות ע"י חיבוק ונשימות עמוקות (ואלו דרכים מעולות כדי להירגע!!) הוא חוזר לעצמו, מעיד על כך שיש לך ילד שבהחלט למד לשלוט על עצמו, על עצביו ועל התנהגויותיו.
ובכ"ז: אני ממליצה על פעילות גופנית המאפשרת פורקן כדרך ביטוי מעודנת שהיא תחליף לדחף התוקפני. כנ"ל עבודות עץ ונגרות, תיפוף על תופים, יצירה בחומר (חומר, מעצם הווייתו מצריך הפעלת כוח והוצאת אנרגיה, והוא דרך מצויינת הן לביטוי רגשי והן לפורקן דחפים תוקפניים).
כמו"כ: חיזוק של המנגנונים הבולמים והמרסנים - עידוד ההתאפקות, לימוד שיטות המלמדות כיצד לא להגיב באימפולסיביות - לספור בלב עד 10, לתת לעצמי הוראות: "אל תרביץ", "אל תזרוק". בתהליך הזה ניתן להיעזר בספרי ילדים העוסקים בנושאים אלו (ויש המון. תקישי בגוגל: "שליטה בכעסים אצל ילדים").
גם חיזוק הדימוי העצמי והדימוי הגופני תורמים ליכולת השליטה של הילד על דחפים.
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T
www.sh-cbt.co.il