היי סיגלית
,
מדברייך, הפרט החשוב ביותר שמתגלה הוא גילה של בתך: שנתיים וחצי.
יקירתי, היא ככל הנראה נמצאת עדיין בטווח ההתנהגות-הרגשות-הפעולות המאפיינים תקופת גיל זו: שנתיים.
לא סתם מכנים גיל זה בשם: "גיל ההתבגרות הראשון". זהו גיל בו מתגלים לילד/ה לראשונה היכולות הפיזיות והרגשיות שלו/ה, ואלו מביאים עמם סוג של בלבול, איתו צריכים להתמודד ההורים והמסגרת החינוכית (גננת, מטפלת): מצד אחד - רצון לעצמאות ואפילו "מרד" בדמויות הסמכותיות, מצד שני - הוא/היא עדיין תינוקות... שבוודאי אינם מסוגלים לתפקוד עצמאי מלא, ובוודאי זקוקים לעזרת המבוגרים.
שני הצדדים יוצרים קונפליקט, הקונפליקט מקרין על כל סביבת הילד: התנהגות עקשנית, רצון לקבל הכל - ועכשיו!, אף הרגשה של "חוסר גבולות"... בדיוק כמו שאת מתארת!
אין לזה כל קשר לחוכמה ואינטליגנציה, בוודאי שלא לעיכובים מוטוריים כלשהם.
ההתנהגות האופיינית לגיל זה, שנתיים - היא התנהגות שנקראת "נורמטיבית" (גם אם היא לא קלה במיוחד להתמודדות...) ומהווה שלב התפתחותי חשוב על רצף ההתפתחות שבילדות.
אני האמת, לא כ"כ יורדת לסוף דעתה של הגננת. מה זה "פער בין רגש לשכל"?
התקפי זעם קיצוניים? עוד לפני שאני שומעת "תיאורי מקרה" סדורים, אני מעזה לנסות ולקבוע שזה דבר שמאפיין את גילה, כפי שהסברתי לעיל.
אינה יוצרת קשר חברי עם בני גילה? אני לא יודעת למה הגננת מצפה,
במיוחד ובפרט לאחר שהיא חודש בלבד במסגרת!!אבל חשוב לזכור כמה דברים:
1) הקשר החברתי של ילדים עם בני גילם - הולך ומתחזק עם העלייה בגיל.
2) עם העלייה בגיל (יותר לכיוון גיל 5-6-7 שנים, ובוודאי שלא בגיל שנתיים וחצי), הקשר החברתי של ילדים עם בני גילם אכן מהווה קריטריון לבריאות נפשית משביעת רצון.
3) יש הבדלים גדולים בצרכים החברתיים של ילדים. יש כאלו שזקוקים להרבה מגע גומלין ואחרים - להרבה פחות. חשוב לכבד את השונות הזו באשר לבחירת החברים, באשר למספרם ובאשר להיקף הקשרים ביניהם.
מקווה שסייעתי
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T
www.sh-cbt.co.il