מירי יקרה!
אני שמחה לראותך כאן! הרשי לי לברך אותך שוב בברכת מזל טוב ענקית, רב אושר ונחת וגידול קל - להולדת שושי הקטנה (בירכתי אותך גם בשרשור שפתחת בפורום, לא ראית...). מי יתן שתרווי מזו הקטנה רק רגעים קסומים וגידולה יהה על מי מנוחות...
ולענייננו:
כאשר אני קוראת את תיאורייך, לפחות שניים מהם (הסיפור עם הפלסטר והסיפור עם המים הקצת יותר מידי חמים) נראים לי כמחשידים לכיוון של רגישות למגע (בעיקר רגישות יתר או לחילופין תת רגישות למגע). אבל חסרים לי עוד פרטים לגבי התנהגותו, עכשיו ואולי בעיקר בתקופות קודמות, למשל בינקות.
הפרטים עליהם הייתי מתעכבת ושואלת לגביהם הם אלו:
האם יהודה זחל? האם היה נראה שהוא מתקשה/נמנע מלזחול כדי לא "להשתפשף" בקרקע?
האם סירב/מסרב לחלוץ נעליים וללכת (לדוגמא) על חול ים, או על הדשא בגינה?
האם העדיף/מעדיף אוכל רך על פני אוכל מוצק, ודוחה מאכלים מתובלים?
האם הוא "תופס מרחק" מילדים אחרים בשיעורי ריתמיקה בגן/ריכוז/הליכה בשורה? האם נראה כאילו הוא "מסמן גבול" בינו לבין חברים לשולחן/למשחק?
האם מגע סביר (לדעתך) נתפס בעיניו כמגע כואב/לא נעים או תוקפני?
התשובה לשאלות אלו יכולה לתת תמונה מעט יותר מובנת לגבי ליקוי כלשהו (אם ישנו) בויסות חושי/רגישות למגע.
יש ילדים כאלו, והם לא מעטים. הדבר ניתן בהחלט לטיפול ולשיפור (ואפילו די מהיר) ע"י אשת מקצוע מסוג: מרפאה בעיסוק. המרפאים בעיסוק מרגילים את הילדים בעלי תת/יתר רגישות למגע אט אט לסוגים שונים של מגעים ומרקמים, טמפרטורות ותחושות עוריות.
מומלץ להגיע לאבחון (בדר"כ אבחונים כאלו נעשים במכונים להתפתחות הילד), מלווים במכתב מפרט מאת רופא הילדים המטפל שלכם, שלו תספרי את אשר סיפרת כאן, וסיטואציות נוספות מחיי היום יום שלכם.
עכשיו, לגבי סיפור הכלב:
קורה, יקירתי. והוא נמצא בגיל "מועד לפורענות" מבחינת פיתוח פחדים מפחדים שונים (דוגמאות? בשפע: החושך, בובות שונות, מסיכות, הרופא, המפלצת מתחת למיטה... ועוד כמה
) ביניהם גם פחד מכלבים.
יותר מאוחר, קיים בהחלט סיכוי שפחדים שונים יישארו ויהפכו לפוביות ולגורמי מצב חרדתי. כדי למנוע את זה, אני ממליצה ללמד את הילד להשתמש בדמיון, ככלי לשליטה עצמית. הדמיון הוא אכן כלי חשוב בשליטה עצמית. לילדים יש דמיון עשיר והוא יכול לעזור להם להתמודד מול קשיים מגוונים.
דוגמא קטנה: אם ילד פוחד ללכת לבדו, ניתן ללמד אותו לדמיין שהוא סופרמן, וכל הסביבה מפחדת ממנו, כי הוא גיבור וחזק.
למה ילדים יכולים להשתמש בדמיון ככלי רב עוצמה כל כך? כי ילדים מחוברים לעולמם הפנימי הרבה יותר מאשר רב המבוגרים (לפחות אלו שאני מכירה...), שמחוברים יותר לעולם המציאותי. מעבר לזה, ה"אני" של הילדים גמיש עדיין, ומאפשר להם להחליף זהויות ותפקידים יותר מאשר עושה זאת המבוגר. מלבד זאת, בשל העובדה שלילדים חסרים עדיין פתרונות רציונליים לקשיים, הם מגייסים פתרונות שבדמיון.
את מספרת על מספר קשיים בהתמודדות עם יהודה, וכדוגמא את מספרת על הפחד מכלבים. האם את חושבת שאת יכולה לעזור לו
למצוא את הפתרון הדמיוני שלו? כצעד ראשון, אני חושבת שאת יכולה להיות שותפה
לחיפוש של פתרון שכזה. את יכולה לכוון אותו לדמיון כדרך לעמוד בקשיים ולהעניק לו כלי התמודדות רב עוצמה.
אם אני מתייחסת לפחד מכלבים, הייתי מנסה לבדוק איתו האם הוא יכול, ברגע שהוא רואה כלב מרחוק, לדמיין שהוא:
איש גדול וחזק שהכלב לידו נראה קטן ובלתי מזיק...
בעל כנפיים ו'עף' מעל הכלב...
הכלב הוא כלב צעצוע קטן ופרוותי ובלתי מזיק...
נסי איתו את ההתמודדות בדמיון, וראי לאן זה הולך...
בהצלחה!
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T
www.sh-cbt.co.il