היי לולי
,
מה שלומך קודם כל?... איך התופעות ההריוניות? מקווה שאת מרגישה טוב
.
כמה קוצים בטוסיקון קטון של פעוטון בן 2 וחצי או פעוטה מן הסתם - זה דבר שכיח...
יש המון המון גירויים מסביב, יש המון דברים לראות, לנסות, למשש, להריח, לטעום... קשה... קשה לשבת במקום אחד כשכל זה מסביב וקורץ כל כך יפה...
אני מסכימה עם הדרך של המטפלות. לתת לה כרגע את האופציה לבחור - נראית לי כמו בחירה נכונה שלהן בהתמודדות עם קוצים בטוסיק של פעוטה פעלתנית, דעתנית ועקשנית בת 2 וחצי.
מן הסתם יקירתי, גם בשנה הבאה זה יהיה הלך הרוח.
בשנה הבאה היא לא הולכת לכיתה א'.
גם לא מתחילה תיכון.
אפילו לא מתחילה לחבוש את כסאות הנוח באוניברסיטה בדרך לתואר הראשון.
גם לא תהיה עדיין בגן חובה...
בשנה הבאה היא תהיה בגן שנקרא: "טרום טרום חובה".
יקירה, בגן טרום-טרום חובה אין מציבים לילדים "עובדות" - בוודאי שלא בעניין כמו "שעת ריכוז".
בעניין יכולת הריכוז שלה, אני מאמינה שדיה לצרה בשעתה, גם הזמן יעשה את שלו, ותהליכי התבגרות שיגדילו בהכרח את היכולת לשבת במקום אחד ולהתמקד במה שהיא עוסקת בו כרגע.
ובכל מקרה, זהו גיל של גדילה ורכישת מיומנויות חדשות, ולא זמן לטפל בדברים שמשתנים כל הזמן בטווח גילאים זה.
רק במידה ועדיין יש קושי כזה שמופיע גם לקראת גיל 6, גיל הכניסה לביה"ס - והקושי נראה ומאובחן בצורה ראשונית ע"י הגננת בגן החובה - יש מקום לפנות בניסיון לטפל בהגדלת טווח הקשב והריכוז.
עדיין לא.
באשר לשאלתך בקשר להרגלי נימוסי שולחן: כמדומני ששאלת שאלה דומה בעבר.
תשובתי אז הייתה (אם אני זוכרת נכון) שראוי וכדאי להתחיל להרגיל אותה לשבת בארוחות משפחתיות ביחד איתכם כשאתם אוכלים. הדרך הטובה ביותר ללמד ילד קטן נימוסי שולחן (ואלו כוללים: ישיבה ליד השולחן על כיסא בצמוד לדופן השולחן, צלחתו לפניו, שימוש בכפית ומזלג וכו') היא ע"י חיקוי.
כאשר להב רואה אותך, את בעלך ובכלל את המבוגרים סביבה יושבים ואוכלים בצורה ראויה - הרי זה מה שהיא תלמד.
אז נכון שכרגע היא אוכלת כשמעט מתקשה לשבת במקום אחד - אבל המשיכו לשבת ביחד, והעירי לה שאת/בעלך/שניכם יושבים ואוכלים מבלי לקום ולהסתובב בחדר כל הזמן, וכך ראוי לאכול.
בנוסף, הסבירי את מההיבט הבריאותי - למשל בקשר לקפיצות: מסוכן לקפוץ עם אוכל בפה. האוכל יכול להגיע למקום הלא נכון ("הקדמת קנה לושט") והיא עלולה להחנק. או שהיא עלולה לסבול מבחילה והקאה כתוצאה מקפיצות בזמן/בסמוך לאכילה.
אני מאמינה שהסברים הגיוניים ביחד עם דוגמא אישית יעשו בסופו של דבר את העבודה, ולהב תלמד לשבת ולאכול יותר בנחת...
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T
www.sh-cbt.co.il