היי נועה
,
כמה דברים:
1) אישית איני מאמינה באבחון ייעודי להפרעת קשב בגיל שלפני 6-7. יוצא מכך, שאיני מבינה כיצד ניתן לערוך אבחון ייעודי שכזה בגיל 4, למצוא 'בעיה' ואף לטעון שהבעיה לא מקשה על למידה (אמנם קיימת בהחלט למידה בגיל 4, ואף בגילאים מוקדמים יותר. אך, הפרעת קשב מעצם הגדרתה היא הפרעה המקשה להתמקד בפעילות המנטאלית הנכונה לאותו זמן. פה כמובן מדובר על פעילויות מנטאליות הן במשחק אבל גם-ובעיקר - במטלות לימודיות ומשימתיות הבאות לידי ביטוי בעיקר עם תחילת גיל ההליכה לבית הספר).
2) כתבת שהפסיכולוגית לא הפנתה
בשלב זה לבדיקות נוספות - וייתכן שגם היא סבורה שגיל 4 הוא לכל הדיעות גיל מוקדם מאד על מנת לקבוע הפרעת קשב ככזו המחייבת התערבות במערך הלימודי.
3) כתבת שהבעיה איתו היא התנהגותית, שהוא מאבד סבלנות מהר, רגיש מאד, נוטה להתפרצויות כשלא יודע מה לעשות עם רגשות...
אלו הם לאו דווקא הדברים שמאפיינים הפרעת קשב. ייתכן שחלקם כן, אך הם בהחלט יכולים להצביע גם על קשיים מסוגים אחרים. ייתכן ששווה להמשיך ולבדוק?...
4) לאחר מה שכתבתי בסעיפים 1 ו - 2, לא מובנת לי קביעת אשת המקצוע ש"במערכת חינוך קונבנציונלית הוא לא יבוא לידי ביטוי ואף יסבול" - ????????
אנו לא עוסקים בנבואות... ולי אישית, נראית העובדה שבוצע אבחון, קביעה, סיכום והמלצות לילד בן 4 לגבי מה שייעשה רק בעוד כשנתיים... (???) - כתמוהה במקצת.
אבל לא אני היא זו שאבחנתי, ואני מסתמכת על דברייך המובאים כאן - בלבד. ולכן:
5) אינני מכירה באופן אישי לא את מערכת החינוך האנתרופוסופית ולא את מערכת החינוך הדמוקרטית. ידיעותיי לגבי זו וגם זו הן ידיעות מהיכרות של ילדי אחרים הנמצאים במערכות חינוך אלו, והן ידע תיאורטי, על סמך התיאוריות העומדות בבסיס השיטות האלו.
בגדול ובקיצור נמרץ, שיטת החינוך הדמוקרטית היא שיטה ששורשיה נטועים בחינוך ההומניסטי ובתי הספר הם חלק מהחינוך הפורמלי הקיים. זרם אחר שהשפיע על פיתוח השיטה הדמוקרטית הוא זרם החינוך הפתוח שהוא זרם רדיקלי משהו, שמדגיש את חופש הבחירה ואת אחריות הלומד לתוצרי למידתו.
שיטת החינוך האנתרופוסופית מבוססת על זרם הפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר, שמזכיר את זרמי הפסיכולוגיה ההתפתחותית של פסיכולוגים אחרים כמו: קולברג, אריקסון ופיאז'ה (פסיכולוגים התפתחותיים). שוב, בגדול ובקיצור נמרץ, מדובר על שיטה המדגישה את החוויה האישית והעולם הפנימי של כל ילד וילד - והתאמת מערכת החינוך והלימוד העוטפת את הילד לקצב הגדילה, ההתפתחות ההדרגתית וההבשלה של כל ילד וילד לפי השלב ההתפתחותי האישי בו הוא נמצא.
אישית לגמרי, ותלוי לחלוטין בהיכרותי עם מערכות חינוך אלו - אני נוטה יותר לכיוון החינוך האנתרופוסופי.
חישבי על מה שכתבתי לך למעלה, ומקווה שתגיעי להחלטות הנכונות (גם להחליט שלא להחליט ברגע זה, זו החלטה...)
בהצלחה
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T
www.sh-cbt.co.il