היי ליא
וואו! המון שאלות למרפאה בעיסוק...
מקווה שיהיו לך תשובות מספקות.
תראי, אני חושבת שהעבודה עם איש מקצוע מסוג מרפא בעיסוק היא עבודה יעילה ומביאה לתוצאות מהירות. חלק מהעבודה איתו/ה, תתבקשו ליישם בבית (במשחקים ועיסוקים שתלמדו ליישם בבית בצורה מיטבית) וכך ההתקדמות תהיה אף מהירה יותר.
לא אוכל לנקוב ב"זמן" שבו צפוי שיפור (ניכר?...), אבל אני חושבת שטווח זמן של כחודש הוא טווח זמן סביר כדי להתחיל ללמוד על שינוי לטובה, והתקדמות ביכולותיה של סמדר. אחזיק אצבעות לאורך כל הדרך
לגבי המספריים: גם אני שמעתי את השמועה על מספריים מיוחדים לילדים/אנשים שמאליים.
ראי כאן:
www.azarim.org.ilלגבי שלבי ההתלבשות: אני יודעת מידע אישי שקשירת השרוכים מגיעה מאוחר יותר.
ראי מה כותבת ד"ר עדנה כצנלסון:
"סולם ההתפתחות של מיומנות ההתלבשות:
בגיל 3: הילד מסוגל לנעול נעליים ללא שרוכים ולפשוט בגדים באופן עצמאי. לרכוס ולפתוח כפתורים גדולים קדמיים, ללבוש מכנסיים ולפתוח רוכסן.
בגיל 4: לפשוט חולצה, לגרוב גרביים ולנעול נעליים. להשחיל חגורה ללולאה.
בגיל 5: ללבוש בגדים באופן עצמאי, ללבוש מכנסיים בכיוון הנכון, לקשור קשר ראשון בשרוכים."
2 ילדיי הגדולים שרכו שרוכי נעליים בצורה שלמה רק בגיל 5.5.
אורי, שהוא בן 4 כעת, מתלבש לבדו, עדיין לפעמים החולצה והמכנסיים בכיוון ההפוך, ונועל סנדלים. שרוכי נעליים הוא בוודאי עדיין לא שורך לבדו.
ולגבי שאלתך האחרונה: התיאור קצת מזכיר "חרדה חברתית".
זוהי תופעה כלל לא נדירה. מבין הסובלים מחרדה (או פוביה) חברתית, יש כאלו שחווים חרדה בתגובה למצבים חברתיים, שמפריעים להם בחיי היום יום. אחרים סובלים מפחד ספציפי יותר, למשל: לדבר בפני קהל.
פרט לתסמונת קיצונית זו, יש גם אנשים (וילדים!) ביישנים שקשה להם לבטא את עצמם בחברה או להיות באינטראקציה חברתית, בעיקר בקב' גדולה או לא מוכרת.
בעבר חשבו שחרדה חברתית היא תוצאת שגיאות בתהליך החינוכי. כיום סוברים
שקיים מרכיב גנטי של ביישנות.הדרכים העיקריות לעזור לילד עם חרדה חברתית הן:
לתכנן חשיפה הדרגתית לאנשים, תוך מתן תמיכה.
לעודד מפגשים חברתיים כבר בילדות.
לא לבקר (להעביר ביקורת) את הילד.
לא להשוות לילדים אחרים,
ולא להדביק תווית של "ביישן".
לנסות לעבוד עם הילדה במשחקי תפקידים שבהם היא תגבש דרכי תגובה לגירויים חברתיים שמפחידים אותה.
דברי עם הגננת ויידעי אותה על כך שאת מכירה את הבעיה ויודעת שהיא קיימת.
תכנני עם הגננת חשיפה הדרגתית לחברה ולפעולות חברתיות תוך מתן גיבוי וחיזוק לסמדר.
בהצלחה בכל ושהמפגש עם המרפא/ה בעיסוק יהיה מוצלח!
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T