היי שוב
,
קודם כל - לעכשיו, ולהבא: לגמרי לא מסכימה לגבי האמירה ש"ככה זה כששמים ילד בגן"!
ילד, גם אם הוא לראשונה בגן, גם אם הוא לא מכיר אף אחד, גם אם הוא בתקופת הסתגלות קשה, לא אמור לחזור הביתה עם טוסיק אדום, אלרגיות בעור, למשוך לעצמו בשיער, לצעוק בלילה, ולא לרצות בשום פנים ואופן להגיע לגן.
צירופם של כל אלו יחד מהווה עדות לכך שממש ממש לא טוב לו שם. וכנראה שהאינטואיציה שלך צדקה - והעברת אותו גן.
ועוד את ממשיכה ומספרת שהילד חווה קשירה!!!!!! אני מזועזעת. זוהי התעללות לכל דבר ועניין - וחמורה ביותר. האם התלוננת? האם חשבת להתלונן?
חד משמעית: גן שמיישם "שיטת חינוך" לילדים "בלגניסטים" בקשירה לכיסא, הוא גן שאינו ראוי להמשיך ולהתקיים. פשוט מאד
אותי זה מכעיס מאד.
ומכאן, את מספרת על קשייך להציב גבולות, ואני מוצאת את עצמי מאד מבינה אותך...
תראי יקירתי, זה ברור לכל - הרבה יותר נעים ויעיל ללמוד כאשר טעמו המתוק של הגזר בפה, מאשר כשטעמו הקשה של המקל מצליף באחוריים ("המקל והגזר")...
אבל נשמע מדברייך שלרוב - ליאמי לא מקבל לא את זה, ולא את זה.
חלילה לי מלהטיל ספק ביכולתך וברצונך לפנק אותו ולהעניק לו את "טעמו המתוק של הגזר". ברור לי שאת עושה את זה, וברוחב לב עבור ליאם.
אני חושבת כפי שכתבתי לך קודם - שאין יעילות בתגובותייך כלפיו.
הוא עושה דברים מותרים - את מגיבה באהבה, הגנה, תמיכה ואהדה.
מצד שני, כשהוא עושה דברים אסורים - את מגיבה בערך באותה דרך...
אין ממש שינוי בתגובותייך, והוא אכן לא לומד מה את מתירה ומה את אוסרת בתכלית האיסור.
נכון שאת מנסה בכל כוחך לשים בחדר (כ"עונש"), אולי להרים טיפה את הקול... אבל, כדברייך: "כשאני מרימה את הקול אני מרגישה לא טוב, כשאני שמה אותו בעונש לשניה אני בוכה..."
קשה לך.
זה ברור שקשה לך.
גם ליאמי רואה, מודע ויודע שקשה לך.
נראה לך שהגבולות שאת מנסה להקנות מתוך קושי שכזה שאת חווה, וגם ליאם חווה - הם גבולות יעילים? הם גבולות שמסוגלים להקנות למידה ושינוי התנהגות?
התשובה היא, לצערי: לא.
כל עוד נורא קשה לך ואת נלחמת עם הצורך להציב גבולות בתוך החמלה האינסופית שאת חשה לליאם והצורך האינסופי להגן עליו מכל משמר - לא תצליחי להציב לו גבולות. לא בעזרת עונשים ("מקלות") אבל גם לא בעזרת צ'ופרים ("גזרים").
ואני כן חוזרת לעניין הייעוץ המקצועי האישי ולהדרכת הורים.
נראה לי שבמקרה שלכם זה דרוש במיוחד.
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T