היי נועה, ותודה לך "בקרוב אצלינו" (לא הבנתי את הפרצוף הזה:
, אבל לא חשוב. תודה על תשובתך
).
את מרמזת לכיוון של קושי מסוים עם גבולות, ובפרט עם קבלת סמכות. כפי שכתבת, זה לא קורה תמיד, כלומר: לא בכל פעם שאתם מנסים להציב גבול, אבל כשזה כן קורה, הוא "מתעקש" מולכם.
אני נוטה לכיוון שהציעה "בקרוב אצלינו" - ומוסיפה, שבמרבית המקרים כשלא משנים את המהלך הקבוע של אמירה/בקשה (מהילד. למשל: "קום לצחצח שיניים") - התעלמות (של הילד מהבקשה. או אמירת "לא רוצה!") - התרגזות (של שניכם. כולל איומים בעונש והרמת קול), נוצר מעגל קסמים שמזין את עצמו, כל צד מתבצר בעמדותיו, ורק לשינוי בנקודה כלשהי יש סיכוי לגרום למפנה. בדר"כ אי אפשר לצפות מילדים קטנים שיעשו את השינוי בעצמם. על ההורה נמצאת האחריות להפסיק את הסחרחרה הזו.
ראי את המשפטים הבאים:
יובל, לכי לישון. דני, כנס להתרחץ. נעמה, סדרי את הספרים/הצעצועים/החדר. שון, תגמור להכין שיעורים. יותם, לך תצחצח שיניים.
המשותף לכל המשפטים הנ"ל הוא שהם נאמרים - אך לא נענים.
מכאן באה תחושת ההורים, שהילדים לא "לוקחים אותם ברצינות", מזלזלים או "עושים להם דווקא". לעתים קרובות, אנו כהורים פונים לילדים באחד המשפטים שבדוגמה, והתגובה היא התעלמות, "אחר כך" (בלי שנעשה שום דבר, עכשיו או אחר כך...), "בסדר, עוד שנייה" (בלי שום כוונה רצינית).
ניתן להתייחס לכך כאל בעיית משמעת.
אבל במקרה יותר סביר, לפי מה שתיארת, היא קיומה של בעיה ספציפית - שקיימת בעיקר במקרים בהם אין התעלמות גורפת מבקשות ההורים או בגן, אלא יש נקודות מסוימות שחוזרות על עצמן.
לכן, כשילדים "חירשים" לאמירות/בקשות מסוימות, ניתן לנסות ולבדוק כמה נתיבי תגובה:
ניתן לאפיין מתי, באיזה הקשר וכלפי מי מופיעה תגובת ההתעלמות. חשוב לבדוק אם ההורה (או הגננת) עקבי ותקיף בעמידה על כך שהילדים יבצעו את ההוראות שנאמרו להם. אפשר לבדוק האם אין גורם שמפריע להורה/לגננת בתהליך (מטפלת אחרת, אח, ילד אחר, סבא/סבתא שמעבירים אולי מסר שונה?...)
כמו כן, כדאי לבדוק האם אתם ( או הגננת) ממשיכים שוב ושוב לחזור על משפט שלא נענה או שאתם מסוגלים לומר את אותו הדבר, אך בצורה קצת שונה, להסביר את הדבר (ופה אני מתחברת למה שכתבה "בקרוב אצלינו"), לנסות למצוא את הזמן המתאים (וברור שבגן, למשל, כשהגננת מבקשת לשבת, זהו בדיוק הזמן המתאים ואין מקום לויכוח.), לתת זכות בחירה בין אפשרויות (למשל בגן: "אני מזמינה את כולם לשבת עכשיו. מי שלא מעוניין לשבת, הולך לבד לפינת החשיבה".), להשתמש בהומור וכדומה.
ניתן בהחלט ליזום שיחה עם הילד כדי לברר יחד את הסיבות לאי היענותו לבקשה ספציפית (צחצוח שיניים, סידור החדר, השתתפות בפעילות "שעת ריכוז" בגן וכדומה.). השיחה לא תהיה בנוסח: "למה אתה לא עושה"... או הטפת מוסר, אלא תבדוק עם הילד אפשרויות שונות להבין את הקושי ולהכין ביחד איתו תכנית כיצד להתמודד עם הבעיה.
מקווה שסייעתי
, ושיהיה בהצלחה בהמשך
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T