מילנה
,
הסיטואציה שמביאה את שקד להכות היא הסיטואציה שבה ילד לוקח לו משחק או משהו ששייך לו.
בסיטואציה כזו, את מתארת 2 אופני תגובה אפשריים אצל שקד: לבכות בחוסר אונים או להכות את הילד.
כמובן שרצוי היה
לצפות בסיטואציות ה"בעייתיות"
בזמן אמת, ואז ללמוד מהי התגובה הנכונה לכל אחד מהמקרים.
בהיעדר יכולת כזו, אנסה לעזור לך מכאן, למרות שמענה מושלם ומספק לבקשתך הספציפית - חוששני שלא ניתן לתת דרך התכתובת הוירטואלית...
על פניו, נראה לי ששקד זקוק ללמידת אופני תגובה חדשים. 2 אופני התגובה (בכי או הכאת הילד השני) שבהם הוא משתמש, הם בלתי יעילים מבחינתו - הבכי - כי הוא לא פועל פעולה ממשית להחזרת מה שנלקח ממנו, וההכאה - כי הוא מבין שאינך מסכימה לכך, וחושש מתגובתך.
נראה לך, ואני מסכימה איתך - ששקד מבקש את עזרתך. במה הוא מבקש את עזרתך, את חושבת?...
נראה לי שאת חושבת שהוא מבקש את עזרתך בהחזרת המשחק/צעצוע/חפץ שנלקח ממנו.
אני רוצה להציע לך דרך קצת שונה, פחות קונקרטית, להסתכל על הדברים:
לנו, המבוגרים יש נטייה לנסות ולפתור בעיות באופן ריאלי בעולם החיצוני. לדוגמא: "אם המשחק אבד - נקנה חדש", "אם ילד מרגיז אותך בגן - תתרחק ממנו", "האיצטרובל שאספנו בטיול אתמול נשבר - נחזור ליער ונחפש חדש", וכו'.
כשזהו המשוב היחיד שילדים מקבלים (תגובה קונקרטית ומיידית לכל קושי/בעיה שהם נתקלים בה), אנו לא מלמדים אותם
לחפש פתרונות בעולמם הפנימי, כלומר: להצטער, לנחם את עצמם, ללמוד שאם לא שומרים על חפץ הוא עלול להיעלם, להתקלקל או להישבר...
לא לכל בעיה יש פתרון חיצוני. לעתים הפתרון החיצוני מונע התמודדות רגשית ושכלית בעולם הפנימי. לפעמים יש מקום לפתרון מציאותי, ולפעמים מספיק להיות עם הצער, הבכי, להשלים עם התנהגות מסוימת או להבין שלא כל מה שרוצים - יכול להתממש.
זהו הבסיס לפיתוח אינטליגנציה רגשית.מילנה,
באותו "רגע ממשי" כפי שתיארת, העזרה ששקד מבקש ממך, ושאת יכולה לתת לו ללא היסוס, היא העזרה שבהשתתפות כנה במה שעובר עליו. הוא מרגיש, ככל הנראה, מתוסכל מכך שאפשרות התגובה בה בחר (מחוסר ברירה. הרי את אפשרות התגובה השניה - מכות - את אוסרת, ובצדק!) אינה "עובדת" ומסייעת לו להשיג מבוקשו.
איך תסייעי לו להרחיב את רפרטואר התגובות האפשריות למצב מתסכל שבו נלקח ממנו דבר מה שחשוב לו?
צאי מהנחה שבכך שאת מגוננת עליו "הגנת יתר" את מזיקה לו במספר היבטים:
ראשית, את בולמת את הספונטאניות שלו (מה באמת יקרה אם הוא קצת "יתבכיין" על כתפך?...). שנית, את פוגעת ביכולתו ללמוד מטעויות (הוא לא שם לב למשחק, וחטפו לו אותו? - זו טעות ולמידה בצידה. הוא היכה ילד וב"תמורה" חטף בחזרה? - זו טעות ולמידה בצידה... וכן הלאה). שלישית, את לא מאפשרת לו
ללמוד להתמודד עם קשיים ולהתנסות במצבי כישלון, שהם
התנסות חשובה לחיים! כמו"כ, את מעבירה לו מסר שחשיפת חולשה וחוסר בטחון שלו היא מסוכנת, שיש להסוות כל מצב של חולשה או קושי או חוסר הצלחה.
ומילה לסיום:
רק כאשר ילד מתמודד עם כשלונות, תוך כדי קבלת אמפטיה מהסובבים אותו, הוא מסוגל לנסות ולהעז.אני מקווה שעכשיו דרך הפעולה שלך מובנת לך מעט יותר.
בהצלחה!
בפעם הבאה: תודה!!!!! ושנה מצוינת גם לך
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T