היי
,
תודה רבה על דברייך.
ראשית, אני מסכימה איתך, שעל פניו, מהתיאור שנתת, ייתכן ומדובר בהיפראקטיביות - אם כי אני חייבת לכתוב שעל פי ספר האבחנות של אגודת הפסיכיאטריה האמריקנית (DSM - 4)
אין מאבחנים הפרעת קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות (ADHD או ADD)
לפני גיל הכניסה לבית הספר - כלומר, סביבות גיל 6-7 לפחות.
עם זאת, בפרסומים חדשים בתחום הפסיכיאטריה של ילדים ונוער כבר נשמעים קולות הקוראים לחשיבות של הגילוי המוקדם, אפילו בגיל הרך, עוד לפני שנות בית הספר.
במישור ההתפתחותי, ההפרעה אינה סטאטית וקבועה אלא מתפתחת על ציר הזמן מהגיל הרך, גיל ביה"ס, גיל ההתבגרות , צבא, וגיל הבגרות (ADULTHOOD). להפרעה ביטויים מגוונים בגילאים השונים, בהתאם למכלול התכונות של האדם הנושא אותה ובהתאם לסביבת החיים שבתוכה הוא מצוי.
כיום טוענים, שככל שהאיבחון יערך מוקדם יותר, תהיינה פחות השפעות משניות של ההפרעה והטיפול יהיה יעיל יותר. הדבר נכון ביחס לכל הפרעה פסיכיאטרית, אשר עקב סטיגמה חברתית וסיבות נוספות אינה מגיעה לאיבחון בשלבים המוקדמים של ההפרעה, כאשר לפחות בחלק מהמקרים, שאינם מאובחנים ומטופלים בזמן, ההפרעה "מתלכלכת" בתחלואה פסכיאטרית נילווית-COMORBIDITY. כאשר מדובר על הפרעת קשב המלווה בהיפראקטיביות מדובר על "תחלואה נילווית" כמו: אי הצלחה בלימודים, חוסר מקובלות חברתית, הפרעות רגשיות שונות וירידת הערך העצמי.
מלבד זאת, פעמים רבות ADHD מרמזת על הפרעות נוספות, המגיעות ב"חבילה אחת" ביחד איתה. על אלו אמנה רק את הפרעת הטורט והפרעות של חרדה ודיכאון - ויש עוד.
מבחינת הסימפטומים הקליניים, הפרעת הקשב וההיפראקטיביות מורכבת משלושה מרכיבים:
ליקוי בקשב (INATTENTION )
ילדים אלו מתקשים בכיתה (או בגן) בריכוז לטווח ארוך בנושא הנלמד. כל גירוי חיצוני אחר מסב את תשומת ליבם מהנושא. לכן יש גם קושי באירגון- הם אינם מסיימים פרויקטים או שוכחים ציוד.
לעומת זאת, הם מסוגלים להתרכז במטלה שהם אוהבים מאד, למשך שעות (טלויזיה, מחשב ).
מרכיב המוטיבציה של הילד קיים בתסמונת ומשפיע על התבטאותה לחיוב או לשלילה.
פעילות יתר (MOTOR RESTLESSNESS )
מתפתח כבר בשנים הראשונות לחיים- והוא שילוב של פעילות יתר והפרעה לסביבה באותו הזמן.
הילדים הסובלים מכך מפריעים בגן, בבית הספר ובבית.
הם מלווים באי שקט פסיכו-מוטורי – הם קמים, יושבים, רצים,רבים ונמצאים בעימות מתמיד עם המבוגרים בסביבתם המיידית.
חוסר ארגון בולט באי השקט.
לעיתים קרובות חסר תסמין זה בבדיקה הקלינית אצל הרופא
ולכן חשוב דיווח ההורים והמורים.
אימפולסיביות (IMPULSIVITY ) (ניכר ביתר שאת בגיל מבוגר יותר מ - 4)
קושי לשלוט בדחפים. ילדים אלו מתקשים להיכנס למסגרת חוקית של משחק או לחכות לתורם לשחק, הם מתפרצים לתוך דברי האחר ומשתתפים במשחקים מסוכנים מאד (POOR INTERNAL SUPERVISION ).
הטיפול מתרכז באחד או יותר מהאפשרויות הללו:
תרפיה התנהגותית (BEHAVIORAL THERAPY), ריפוי בעיסוק לפי הצורך, שינויים סביבתיים ולעיתים פסיכותרפיה תומכת לילד (בהתאמה לגילו כמובן), למשפחה או לשניהם, וטיפול פסיכו-חינוכי (PSYCHO-EDUCATIONAL ) כולל הדרכת הצוות בביה"ס או בגן.
פפאיה יקרה, את מבינה שלא אוכל מכאן להדריך אותך... אנא המתיני לאבחון המקצועי, ובסיומו אני בטוחה שתקבלי את כל העזרה והסיוע הנדרשים להתמודדות.
חיזקי ואימצי, בהצלחה רבה,
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T