היי פופה
,
סביב כל נושא ההתפנות של קקי, קיים "נושא על" שהעיסוק בו (ב"נושא העל") פעמים רבות רבות - בא ביחד עם החינוך לניקיון, ובעיקר לנושא הקקי (ופחות פיפי - בדיוק כפי שאת מתארת שקורה אצל בנך).
"נושא העל" עליו אני מדברת, נושא שהעיסוק בו מופיע בצמידות לגיל החינוך לניקיון - הוא נושא ה
שליטה, ובעיקר - למידת השליטה
שהילד חש על גופו.
תהליך השגת השליטה הוא תהליך מורכב, שמעורר אצל הילד רגשות שונים, סותרים אלו לאלו פעמים רבות. מצד אחד: הרצון להיות גדול ולשלוט, מצד שני: פחד לגדול, לא להיות מוגן ע"י המבוגרים, ולקבל אחריות על התנהגותו ורגשותיו. האמביוולנטיות (דואליות, סתירה, חוסר התאמה...) הזו בהחלט עלולה לגרום לסערה רגשית - ובעקבותיה - להתפתחות פחדים.
אני מקווה שעכשיו תביני טוב יותר את התנהגותו של בנך: מצד אחד, שמחה והשלמה עם ההצלחה מכך ש'הקקי יוצא', ומצד שני: פחד מהישיבה - פחד שמסמל בעצם את חוסר שליטתו במה שקורה באחורי גופו (זה חלק מגופו - אותו הוא לא רואה...) בזמן ישיבה.
אני מציעה לך כן להתייחס ברצינות ובכובד ראש לפחדים שלו, ולאיך שהוא מבטא אותם. נסי לזהות את מקור הפחד (האם הוא פוחד כי הוא לא בשליטה על מה ש"קורה מאחורה" - בזמן הישיבה? האם הוא פוחד בגלל שהוא לא יודע בדיוק מה וכיצד הדברים מתרחשים?...) והציעי לילד תמיכה שמותאמת לפחד שלו.
רעיונות להתגבר על הפחד (ולתמוך בילד):
השתמשי בספר אנטומיה לילדים (עם הרבה ציורים) שמסביר את מבנה הבטן, המעי ופי הטבעת - על מנת להסביר לו ששום חלק מגופו לא יפול לשירותים, גם בזמן ישיבה.
יש להתאים את גודל השירותים למידות הילד - במידת הצורך ע"י "מקטין אסלה" או "ישבנון". יש ילדים שהשירותים נראים להם מאד גדולים, הם פוחדים ש"יטבעו בפנים" וזה מאיים עליהם.
הציעי לילד שתעזרי לו להוריד את המים רק אחרי שהוא כבר עשה וסיים, ויצא מחוץ לשירותים - יש ילדים שפוחדים מהורדת המים עצמה. הם פוחדים שגם הם עצמם יכולים "לרדת עם המים". בהמשך להצעה זו, ניתן להמחיש לילד (במעשה יחד איתו) שחפץ גדול שנופל לשירותים, לא "יורד עם המים".
קחי את מה שמתאים לך, ובמידת הצורך אשמח להמשיך לייעץ.
בהצלחה!
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T