היי שמרית
,
אני מתארת לעצמי שהסיטואציה הייתה ממש ממש לא נעימה...
אז איך מתמודדים עם נשיכות?...
ראשית, אני רוצה להרגיע מעט, ולומר שנשיכות הן ממש לא עניין נדיר בגיל הרך. (את מספרת שהיה נושך, הפסיק, עד שחזר לכך, היום. יכול להיות שכשהיה נושך בעבר, זה היה בתקופת בקיעת השיניים? יש ילדים שנושכים כתוצאה מכאבי הבקיעה.)
בסביבות הגילאים שנתיים-שלוש, רב הילדים הנושכים הם ילדים שעדיין לא ממש מדברים,
ולא מצליחים לבטא את עצמם וליצור קשר בדרך אחרת מנשיכות. גם ילדים שהמסר שאסור לנשוך לא הועבר להם באופן חד משמעי, למשל - כשההורים מאפשרים לילד לנשוך אותם בבית - הם ילדים שעלולים לנשוך. ולא אוכל לא להזכיר את עניין ה"רווחים המשניים" מהנשיכות - ע"י נשיכות הילד לומד "לשלוט בסביבה" ולזכות בויתורים כדי ש"העיקר שלא ינשוך"...
כאשר ילד נושך בגן, בגן השעשועים או במשחק בין חברים, מומלץ להרגיע את הילד הננשך,
וגם את הנושך - שגם הוא נמצא בסערת רגשות, בעיקר כי צפה בתגובת ה'קורבן' שהיא תגובה מבוהלת וכואבת.
חשוב שתסבירי לילדך שהנשיכה
כואבת מאד לילד השני, כדי לנסות ולעורר בו אמפתיה לסבלו של הנפגע.
ולאפשרויות התגובה:
כשאוסרים על ילד לנשוך, יש להציע לו אלטרנטיבה: למשל לנשוך נשכן מגומי, לנשוך צעצוע כלשהו, לנשוך אוכל כלשהו (חלק "קשה" של לחם למשל, או חתיכת תפוח עץ...). חשוב לא להסתפק רק באיסור, אלא לחשוב מה להתיר, כך שלא יזיק.
בנוסף, נסי לערוך תצפיות כדי להבין באלו מצבים ילדך נושך. רב הנשיכות באות כתגובה למצבים רגשיים שונים: תחושה שהוא מותקף, כשלועגים לו, כשלוקחים ממנו משהו, כתגובה להתנהגות אלימה של ילד אחר כלפיו, כשחש חוסר אונים או אפילו כדרך ליצור קשר בהיעדר יכולת להשתמש בשפה כך שיבינו אותו.
בכל המצבים לעיל, ניתן ללמד את הילד להשתמש בתגובות חלופיות לנשיכה. החל בפנייה למבוגר שקרוב אליו בסביבתו (להורה, לגננת...), וכלה בניסיון להסביר לילד האחר את רצונו.
בהחלט ניתן להשתמש במשחק כדי להפנים את ההסבר נגד הנשיכות (משחק "פסיכו-דרמטי"). ניתן ליצור סיטואציה במשחק בבובות, ולהציג סצנה בה בובה אחת "נשכה" את הבובה האחרת, ולהיעזר בילד הנושך כדי להסביר לבובה ה"נושכת" מדוע אסור לנשוך?...
מקווה שסייעתי ותקחי משהו מדבריי,
בהצלחה!
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T