היי מותק
,
מה שלומך?...
כמה נחמד לקרוא על ההתקדמות עם זריקת הדברים!... את בהחלט יכולה "לנכס" את ההישג הזה לעצמך, להתעקשותך, להבנתך אותו, ולנכונותך להוביל מהלך שייטיב עם שניכם. כה לחי!
(המשיכי לעבוד. את בדרך הנכונה)
לגבי הקטנה:
בוודאי שאת לא יכולה להפריד ביניהם כל היום, ובוודאי שגם אין צורך כזה.
בוודאי ש"יתאים" לו לשחק בכל המשחקים בעצמו, בלי נוכחותה ה"מעיקה", ובוודאי שבבית בו 2 אחים קרובים בגיל ושותפים לרוב המשחקים - זה אינו אפשרי.
אז מה עושים?
מקרבים בין כל ה"קצוות" לאט ובזהירות: בינה לבינו, בין רצונו להיות "לבד" ועצמאי מצד אחד, לבין הצורך שלו בשותפה למשחק מצד שני, בין הצורך שלה למשחק משותף מצד אחד, לבין הצורך להגן עליה מצד שני. בין האפשרות שלך לצפות בילדייך משחקים ביחד בהנאה מצד אחד, לבין הצורך להגן עליה מפניו בשל האלימות, ועליו מפני עצמו בשל בדיקת הגבולות.
תראי, אני מניחה שיש לך יכולת לארגן בחדר אחד "פינת משחקים" שתשמש את שניהם. כך תוכלי להיות עם שניהם בו זמנית (משום שכפי שכתבת, הם עדיין קטנים מידי בשביל להשאיר אחד מהם ללא השגחה). זהו המצב הנורמלי, הקורה ברוב המשפחות שלהן יותר מילד אחד. אין אפשרות שכל אחד מהם ישהה בחדר אחר, ואת תוכלי להיות בו זמנית עם שניהם... החדר האחד ובו המשחקים המשותפים יאפשר להם ולך להכיר יותר טוב את אפשרות המשחק המשותפת. נראה שלפחות בהתחלה זה לא יהיה קל ולא ילך חלק. הרי את כותבת על התנהגותו של הגדול כלפי הקטנה...
אבל השהייה המשותפת בחדר תוכל להיות מעין "מעבדת ניסוי" להתנהלות נכונה בזמן המשחק. ועתה יהיה לו הרבה יותר מה להפסיד... הרי גם המשחקים שלו נמצאים שם! וברגע שתפרידי ביניהם, לא תאפשרי להם להמשיך לשחק ביחד ואולי אף תוציאי אותו מהחדר (זמנית. תקבעי את כמה זמן, ועמדי בזה.) כאשר התנהגותו תהיה אלימה ועוברת את הגבולות שקבעת - הוא מפסיד מכך, הפסד אמיתי. עכשיו כבר לא יהיה לו חדר אחר וצעצועים ומשחקים אחרים ללכת אליהם... (כפי שקורה עד עתה, כי את מאפשרת לו לעשות הפרדה בין הצעצועים והמשחקים שלו לכאלה שלה, וכי את מרחיקה אותה, ומאפשרת לו להמשיך ולשחק. אני אומרת לך לעשות את ההיפך: להרחיק אותו ולא לאפשר לו להמשיך לשחק.)
בתחילה זה כנראה יהיה מלווה במחאות. בסוף הוא ילמד.
בהצלחה מתוקה!
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T