היי שוב,
היום אנו נוטים שלא להציג 2 כיוונים אלו כנובעים משימוש בספרות ילדים.
תראי, אגדות האחים גרים, למשל, הן אגדות עם שנאספו, נקבצו ונכתבו כספר ע"י האחים גרים בגרמניה של המאה ה - 19. הם כוללים אלמנטים שהתאימו לאירופה של שלהי המאה ה - 19, כולל הגישה הכוללת לחינוך ילדים שהייתה שלטת באותה תקופה (גישה פוריטנית, שמרנית מאד ומעל הכל - היחס לילדים כאל "אנשים קטנים" ללא התייחסות כמעט לתפיסה ילדית וחוויות ילדותיות אלא יחס לילדים כאילו היו פשוט מבוגרים, אבל במידה קטנה), אלמנטים של גזענות, שנאת זרים, ואפילו אנטישמיות.
האגדות עצמן, אגב, ברובן היו אגדות שמיועדות למבוגרים. כפי שכתבתי לך, כיום וב - 20 שנים אחרונות לפחות, אגדות האחים גרים שנדפסות במהדורות חדשות, הן אגדות מצונזרות ומרוככות מאד, אם כי עדיין כוללות אלמנטים אלימים - בסיפור "עמי ותמי" למשל, המכשפה הרעה שאוכלת את הילדים, או בסיפור "כיפה אדומה" על הזאב הרשע שאוכל את סבתא...
לא הייתי אומרת שיש במכוון לחשוף ילדים לתכנים אלו
במטרה "לשחרר את הרגשות הטבעיים שבילד"...
כדי לחשוף, להעלות, לדבר ולעסוק ברגשות (גם אלימים! אלימות אצל ילדים היא תופעה מוכרת וטבעית, וככזו צריך להתייחס אליה) שונים בגיל הרך, נבנו בשנים האחרונות מודלים שונים, שהוכיחו את יעילותם במשך שנות עבודה רבות בגני ילדים ובבתי ספר ועל ידי הורים וילדיהם.
אלו מודלים ש"מספקים את הסחורה" ונבנו מתוך מחקרים עדכניים על הבעת רגשות ועיסוק ברגשות ובביטויים בגילאים הרכים, ומתוך תיאוריות פסיכולוגיות והתפתחותיות על התנהגות בגילאים הרכים.
2 מודלים כאלו, מאד מוכרים ונמצאים בשימוש רחב בהרבה גני ילדים הם אלו:
1.
תכנית דוסו - חבורת פותרי הבעיות בים. מודל לפתרון בעיות של דוסו הדולפין וחבריו.
2.
שפת הג'ירף - מפתחות הקסם לתקשורת לא אלימה.
ועדיין, אם את מעוניינת לעבוד על נושאים אלו דרך ספרות, זוהי רשימת ספרים שיכולה להתאים יותר (לדעתי...) מאשר שימוש באגדות שבהן אלמנטים אלימים שיכולים אף להפחיד את הילד ועלולים לגרום לאי רצון לשמוע את האגדות או לתוצאה ההפוכה מהמקווה (מימין: שם הספר, המחבר, ההוצאה):
הברוגז של ליאור/שולה מודן/מודן
הכי חזק בגן/עדינה בר – אל/פועלים
נשיקה או נשיכה/נורית כהן/דני ספרים
גברת דוקא/עדינה בר – אל/מודן
אמא מה זו סבלנות/דורון רוזנבלט/קיפוד
המלך דוגי/מרים רות/פועלים
משגעת פילים/אורי אורלב/כתר – לי
נמר בפיג'מה של זהב/נורית זרחי/קוראים
מיקי תפסיקי/נירה הראל/עם עובד
היום הרע של טובה/אלונה פרנקל/מודן
החיפושית העצבנית/אריק קארל/מודן
איך זה לכבד/דליה קורח שגב/קוראים
ארנון והתקנון/תלמה אליגון – רוז/כנרת
חוקי היער הירוק/מירי צללזון/שרה בץ
רק צרות/עזי בן-כנען/מסדה
בר המאושר/תמר אדר/יסוד
לגבי הקושי בהשכבה של הבן: נסי לפעול לפי הצעתי. כפי שכתבתי לך, הוא התרגל בצורה מסוימת. עכשיו ניתן לשנות זאת, בסבלנות ובנחישות... (ממש בדומה לדרך הכנת הבקבוק אותה העלית בשרשורך הראשון...
)
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T