היי חמודה,
שאלה חשובה, ומהווה 'הזדמנות' לכמה מילים על נשיכות בגן הילדים (ובכלל, נשיכות בגיל הרך):
נשיכות בקרב ילדי הגיל הרך, ובעיקר עד סביבות גיל שלוש, הן תופעה מוכרת ושכיחה. כהורים, התופעה עלולה להלחיץ ולהפחיד אותנו, אבל, אם נתבונן מעט יותר לעומק, נוכל להבין כי מדובר בתופעה התפתחותית, הנעוצה בגורמים המאפיינים את גילאי הילדים. ראשית, גורמים תחושתיים - ובעיקר הדחף של תינוקות קטנים "להכיר את העולם" דרך הפה (מכניסים כל דבר לפה... מוכר, לא?). מכיוון שילדים שונים אלו מאלו, יש ילדים שזקוקים לבחון את העולם דרך החושים בצורה קצת יותר אינטנסיבית, בכלל זה - עוצמת הגירוי התחושתי. ילדים שזקוקים לגירויים תחושתיים חזקים יותר, בהרבה מן המקרים יהיו כאלה הנוטים לנשוך יותר, ובעוצמות חזקות יותר. שנית, גורמים רגשיים - ושוב אני חוזרת לגילאים מוקדמים יותר בהם כשאנו מתבוננים בתינוק רך, ניתן להבחין שבמצבים של כעס או תסכול, שרירי גופו מתכווצים וניתן להבחין היטב בהתכווצות בשרירי הפנים ואף מסביב לפה. זהו הביטוי הראשוני של מצבי תסכול. שלישית, גורמים סביבתיים - מתחלק ל - 2: פעמים רבות אנו ההורים, מביעים כלפי הילדים רגשות של חיבה ואהבה ע"י נשיקות-"נשיכות" ידידותיות... "אתה כ"כ חמוד שאני 'אוכל' אותך!!" מוכר המשפט?... או לחלופין - "אני אוכל את התחת החמוד הזה!!" אנו המבוגרים בעלי שליטה על רגשותינו ועל עוצמת הפעלת שרירי גופנו... לעומת זאת, ילדינו עלולים לנסות לחקות אותנו, ולהם השליטה על שרירי גופם ויכולת ויסות עוצמת הפעלתם - עדיין אינם בשלים... וכאשר הם ירצו להביע אהבה או חיבה לאדם/ילד אחר, הם עשויים לעשות זאת על ידי נשיכה "ידידותית", ובלא כוונת זדון, להפעיל כוח רב בלסתותיהם ולהכאיב לאהוביהם. החלק השני של הגורמים הסביבתיים מתייחס ללמידה חברתית. אם הילד נמצא בסביבה בה ילדים אחרים (אחים גדולים למשל) מביעים את כעסם ותסכולם כלפיו על ידי נשיכות, הוא עלול ללמוד להשתמש אף הוא בתגובות אלה. רביעית, גורמים הבעתיים שפתיים - לקראת גיל שלוש, כאשר יכולת ההבנה המילולית של רוב הילדים מתייצבת ברמה גבוהה יחסית, ניתן להבחין בנשיכות של ילדים על רקע קושי בהבעה. ילדים שלהם קושי וורבאלי או עיכוב בהתפתחות ההבעה, עלולים להשתמש בנשיכות מתוך תסכול על חוסר היכולת להתבטא.
נשיכות עלולות להגיע גם כחלק מביטויי תוקפנות כוללים, ואלו מתרחשים לעיתים אצל ילדים מסיבות שונות. למשל, שינויים דרסטיים בסביבתו של הילד (מעברים בין מסגרות, הולדת אח, גירושי הורים, וכדומה...). ואז ייתכנו נשיכות כחלק משינויים בהתנהגות הכללית של הילד.
העובדה שרוב הילדים נושכים, ושהנשיכות בקרב גילאי ילדי הגיל הרך הן שכיחות, ונובעות מגורמים התפתחותיים, אין בה כדי לומר, כי אין מה לעשות כדי להפחית ואף למגר את התופעה.
לתגובות הסביבה יש תפקיד חשוב בהתמודדות עם הבעיה ועם מזעורה עד להעלמתה. במקרה כפי שאת מתארת, בו ילדתך היא הננשכת - כאשר הנשיכה מתרחשת שלא בנוכחותכם ההורים, ואתם מקבלים את האינפורמציה לאחר שוך הסערה, חשוב שתדעו שברוב המקרים, הילד/ה כבר אינו/ה זוכר/ת את הנשיכה, וגם אם זוכרים, רב הסיכויים שכבר שם את האירוע מאחוריו, וסביר שכבר שיחק שוב בהנאה עם הילד שנשך אותו. ילדים בגיל זה לא נוטרים טינה.
כמו כן, חשוב לזכור כי נשיכות לא מתרחשות רק במקרים של חוסר בהשגחה. הן יכולות להתרחש גם כאשר הילד נמצא עם הוריו, או בטיפול אישי צמוד אחר.
החשיבות הגדולה ביותר היא בתגובת המטפלת / הגננת לאירוע. כן חשוב לברר איתה מה בדיוק אירע?, כיצד נוהגים בגן במקרים של נשיכות?, וכיצד טופלה ילדתכם באירוע הספציפי?. (איך הרגיעו אותה, האם חזרה לשחק במהרה? האם שיחקה שוב עם אותו הילד?...)
חל איסור על צוות הגן לספר להורה אחד על ילד אחר, ומשום כך, אסור לאיש מאנשי הצוות למסור להורי ילד ננשך, את שם הילד שנשך אותו. במקרים רבים (ובמקרה שלכם...), קורה שהילד הננשך יספר להוריו מי נשך אותו, דבר חשוב הוא להזכיר בנקודה זו, כי ילדים בגיל זה מספרים אירועים מנקודת מבט מאוד סובייקטיבית, וילד בגיל זה, יכול לתת שם של ילד מהגן, שנשך ילד
אחר והאירוע נחרט בזכרונו, יותר מאשר הילד שנשך אותו בעצמו...
בכל מקרה - הילד הנושך - לא פושע. הנשיכות בקרב ילדי הגיל הרך הן תופעה התפתחותית, חולפת (ברוב המקרים), והתמדה בתגובות הולמות לננשך ולנושך, תהווה טיפול הולם ויעיל לבעייה.
אני שוב מדגישה את חשיבות עירוב צוות הגן, ושאילת השאלות (כפי שפירטתי בנ"ל). אני מאמינה שכאשר ילדתך תראה שאת מטפלת בעיניין ע"י שיחות עם הגננת ועם הצוות, היא תבין שלעובדה שהיא נפגעת בגן יש חשיבות רבה עבורך ואת מטפלת בעיניין ברצינות, ודבר זה יחזיר לה תחושת בטחון ורצון ללכת לגן. עם הנחייתך לילדה לפנות למטפלת/גננת כשאירוע אלים קורה (או אפילו להרגשתה - עומד לקרות), פני גם לאותה מטפלת/גננת ויידעי אותה שכך הנחית את ביתך. כך ברור לכל הצדדים (לך, לביתך ולגננת/מטפלת) שהדבר נמצא בחשיבות גבוהה ומטופל - ואני מקווה שאכן יעזור.
מקווה שסייעתי
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T