אשטנגה יקרה
,
קראתי את כל מה שכתבת... ומעניין מאד (לדעתי) שבחרת (הן בכותרת והן בתוכן הדברים) להתמקד ב"ביקורת עצמית"...
כי מקריאת הדברים ייתכן ויש פה דברים אחרים/נוספים?...
ועוד מעניין, הקישור שעשית לדימיון אלייך בגילו. זהו קישור מאד נכון, ובהחלט שופך אור על התנהגותו.
אז ככה, בהחלט קיימים הבדלים אינדיבידואליים ברגש ובויסותו בין ילדים, הגם באותה משפחה, הגם אחים.
ילדים ותינוקות מסוימים הם יחסית מתונים. הם אינם מתעצבנים בקלות ומסוגלים להרגיע את עצמם טוב יותר מילדים אחרים בני גילם. ילדים אחרים הם די אמוציונאליים; הם מתעצבנים בקלות, והרגש השלילי שלהם נמשך זמן ארוך. ילדים נבדלים גם במהירות שבה הם מבטאים את הרגשות שלהם. הסברים מסוימים להבדלים אלו מדגישים
הבדלים ביולוגיים בילדים שמשתקפים בטמפרמנט שלהם. הסברים אחרים מדגישים את
תפקיד הסוציאליזציה בהתפתחות האישיות של ילדים. כמעט בוודאות, גם גורמים
ביולוגיים וגם
סביבתיים תורמים להבדלים שאנו רואים באמוציות של ילדים ובהתנהגויות שקשורות להן.
טמפרמנט מוגדר כמבוסס ביולוגית – גם תורשה וגם אספקטים של תפקוד ביולוגי כמו התפתחות נוירולוגית ותגובה להורמונים שעשויים להיות מושפעים מהסביבה במהלך התקופה הפרה-נטלית (לפני הלידה) ולאחר הלידה. ופה המקום לשאול אותך: איזה מן תינוק הוא היה? האם הייתה לו הסתגלות איטית לחוויות חדשות? סיכוי גבוה לתגובה שלילית ואינטנסיבית לגירויים ואירועים, וחוסר סדירות כלשהי בתפקודים הגופניים? (למשל: "הפיכת יום ללילה", קשיי שינה, קשיי עיכול - גזים וקוליק, התקשה בהסתגלות למרקמים על העור, וכו') או שבתור תינוק הוא התאפיין דווקא בהסתגלות קלה לסיטואציות חדשות, ביסס שגרה במהירות, ובאופן כללי היה בעל מצב-רוח עליז, וקל היה להרגיע אותו?
כאשר אנו מדברים על יציבות של הטמפרמנט לאורך זמן, מדובר על ממצאים ממחקרים שמראים שאספקטים מסוימים של הטמפרמנט נוטים להיות יותר יציבים מאשר אחרים. אמוציונאליות חיובית, פחד, ומצוקה/כעס - נותרים יציבים, יחסית לאספקטים אחרים של הטמפרמנט (רמת הפעילות, למשל) מתקופת הינקות לתוך הילדות.
סוציאליזציה הורית לתגובות הרגשיות של ילדים: הסוציאליזציה של ההורים לילדיהם כוללת את הסוציאליזציה לתגובות הרגשיות של ילדיהם. הורים מבצעים סוציאליזציה זו דרך (א) הביטוי הרגשי שלהם עם ילדיהם ואנשים אחרים, (ב) התגובות שלהם לביטוי הרגשי של ילדיהם (ג) והדיונים שהם מנהלים עם ילדיהם על רגש וויסות רגשי.
נמצא במחקרי מעבדה, שקרוב לגיל 3, ילדים מפגינים יכולת בסיסית להעניק כינויים לטווח צר יחסית של הבעות אמוציונאליות שמוצגות בתמונות או על פרצופי בובות. ילדים קטנים הכי טובים בתיוג של שמחה, כאשר יכולתם להבדיל בין אמוציות שליליות שונות – כעס, פחד ועצב – מתגלה בהדרגה בשנות ביה"ס המוקדמות. ילדים בני 3 כבר מיומנים באופן יחסי בזיהוי סיטואציות שמחות. לעומת זאת, בזיהוי סיטואציות עצובות/שליליות הם אינם מיומנים לפחות עד גיל 4.
באופן מפתיע, ילדים, גם קטנים יחסית מיומנים בזיהוי אמוציות של אחרים על בסיס תנועות גוף הבעתיות בלבד. היכולת להבדיל ולתייג אמוציות שונות עוזרת לילדים להגיב כהלכה לאמוציות של עצמם ושל אחרים.
נשמע שה"הענשה העצמית" באופן פיזי מוכרת לך... איך ומתי (לפי זיכרונך, או זיכרון הורייך...) זה התמתן אצלך?
לפי כל מה שכתבתי לך קודם, הביני שניתן לשייך זאת לאופי ולטמפרמנט מולדים, כמו גם לשלבי התפתחות רגשית תקינה.
כרגע, הייתי ממשיכה לשחק איתו במשחקי התפקידים (עצם עדותך על הרצון למשחק חוזר שכזה, שוב ושוב - יכול להעיד על רצון מצידו לעבד שוב ושוב את הדברים... שכנראה לא מובנים/מעובדים אצלו.), כמו"כ - עובדת עם ספרונים/כרטיסיות של פרצופים/מצבים/דמויות במגוון מצבים רגשיים, ומבקשת ממנו לתאר/להדגים את המצב בספרון/בכרטיסייה.
גם אם הוא אינו וורבאלי, זה בסדר. דברי איתו את. תארי את את הסיטואציה, שאלי אותו האם הוא מסכים עם הפירוש שנתת? האם היה רוצה להוסיף משהו?...
זה דורש עבודה של שניכם, אבל אני מאמינה שזה ישתלם... (ובנוסף, הוא יגדל מעט, ודברים הרי לא נשארים סטטיים...)
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T