בנוסף לדבריה החכמים של חברתי המלומדה, אני רוצה להוסיף:
(וקודם כל - היי, טוב לראותך, ותודה על הברכות!
)
תראי איך פתאום המושג "פינוק", "ילד מפונק" ו/או "פינוק יתר" (אגב, מה זה "פינוק יתר"?... למילה "פינוק" יש גם כך קונוטציה שלילית, אז עוד להוסיף על זה את המילה "יתר", זה כבר הופך את זה... ל-מה? בעצם?...) - הפכו למן 'שם קוד' שכזה, בינינו, ההורים למשהו שהוא עד כדי כך שלילי, שזה כבר ממש מאיים עלינו...
הרי מי מאיתנו אינה מכירה את התמונה הבאה:
את נמצאת עם ילדך בגן השעשועים/ג'ימבורי/קניון/תור כלשהו (מחקי את המיותר...) ורואה איך ילד/ה אחר/ת "מתעלל/ת" באמו/אביו בדרישות, צעקות, השתטחויות וכל החבילה... ואילו את חושבת לעצמך בסלידה: "איזה ילד/ה
מפונק/ת"...
בעוד של"פינוק", כזה אמיתי, יש הגדרה, והגדרה אחת בלבד, כפי שהיטיבה לכתוב חברתי: לעשות עבור האחר (ולא מדובר רק על ילדים, למרות שאצל ילדים ההגדרה מתבקשת. מדובר גם על מבוגרים, מכל סוג ומין.) דברים אותם הוא מסוגל בהחלט לעשות בעצמו.
לתת לבני אפשרות בחירה מבין 2 אופציות - זה מעולה. יוצא מן הכלל, ומהווה דוגמא לחינוך טוב ומאפשר.
אני גם חושבת שיש יתרונות ב"קניית" שיתוף הפעולה שלו בדרכים שבהם אתם עושים את זה.
אני רוצה לכתוב לך דבר מה לגבי חיזוקים חיוביים, להבדיל מעונשים:
תגמולים חיוביים יעילים יותר מעונשים. תגמול חיובי טומן בחובו רווח ולכן המוטיבציה לפעולה היא חיובית, נעימה, ומניעה אותך לפעול
לקראת משהו. עונשים, לעומת זאת, יוצרים מוטיבציה המבוססת על מועקה ופחד אשר מניעים מטבעם
לברוח ממשהו. כך מתבססת ההנעה (=המוטיבציה לפעולה) על מצוקה ולחץ. בחירה בשוטים ובהצלפות (=עונשים) משולה לצעידה בדרך עקלקלה, בעוד שסלולה לפנינו דרך המלך...
מבינה?... כנראה באופן שאיננו מודע אפילו, אתם בוחרים עבור בני ועבור עצמכם את דרך המלך של החיזוקים החיוביים למעשיו.
כך הוא למד שלמעשיו - תוצאות חיוביות ונעימות.
זהו אינו פינוק.
עכשיו כל שנותר לברר זה מדוע אחותך טוענת שבני מפונק בטירוף...
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T