איזו שאלה מעניינת...
את "קצת" מקדימה את המאוחר, לא?...
המושג "אמפתיה" מכיל בתוכו גורמים רגשיים, קוגניטיביים והתנהגותיים רבים - זהו ניסיון אמיתי וכן להבין את האחר (המימד הקוגניטיבי) , להתקרב את תחושותיו (המימד הרגשי) ולתת לו תחושה שאנו עמו (המימד ההתנהגותי).
גורמים אלו משתנים פעמים רבות במהלך שלבי ההתפתחות. כמו"כ, גורמים אלו בהחלט נרכשים מחוויות נלמדות
בילדות.
בקשר להיותה של האמפתיה כישור הניתן ללמידה ואימון – נמצא שניתן בשיטות שונות ללמד
מבוגרים להיות יותר אמפתיים (למשל, כפי שציינת בהודעתך, אנשים אלימים, עבריינים שאינם מכירים/מודעים למקומו וצרכיו של הזולת, אלו המפעילים אלימות במשפחה, ועוד).
בקשר לאמפתיה בילדות, קיימים שלבים שונים בהתפתחותה של האמפתיה:
ראשית, מדובר על
אמפתיה גלובאלית - אף תינוק בן מספר חודשים בודדים, מסוגל להגיב באופן דומה, כאשר הוא נחשף להבעה רגשית חזקה אצל האחר - חיוך מצד אחר המתבונן בו יביא לחיוך, צחוק יביא לצחוק, ובכי יביא לבכי.
לאחר מכן, אנו מדברים על
אמפתיה אגוצנטרית, שקורית בשנה השניה לחיים. אז נראה תמונה בה הפעוט ינסה להגיב למצוקת האחר בערך באותה הדרך בה מגיבים אליו, דוגמא טובה לכך הוא הניסיון להרגיע את האחר ע"י הוצאת המוצץ מפיו ונתינתו לאחר הסובל ממצוקה כלשהי.
בהמשך, נמצא
אמפתיה לרגשות הזולת. פה אנו כבר ממקמים את בני השנתיים. אלו כבר מסוגלים לגלות מודעות והבנה לרגשות של אחרים ומסוגלים להציע ניחומים גם בדרכים לא אגוצנטריות.
השלב הסופי בהתפתחות האמפתיה, נקרא:
אמפתיה לרחוק, ופה כבר מדובר על הילדות המאוחרת (גילאים 8-9) ועוד לתוך ההתבגרות. ב"אמפתיה לרחוק" אנו מדברים על אמפתיה למצבי חיים רחוקים מאיתנו (שטפונות, רעב, צונאמי, קורבנות למעשי אלימות קשים עליהם אנו קוראים בעיתון...), בהם לא בהכרח כלל שאנו מעורבים רגשית-אישית.
כרגע, בשלב ההתפתחותי בו נמצא עידן, אנו מציעה להקנות לו כמה שיותר הזדמנויות ללמידה ע"י modeling - למידה ממודל. הראי לו מה קורה כשהוא מקבל מכה - את ניגשת, מלטפת ומנשקת את מקום המכה, ומנחמת אותו.
לא זכור לי האם הוא נמצא במסגרת חינוכית כלשהי, אבל אם כן, אני יכולה להבטיח לך שגם בגן/מעון קיימות הזדמנויות רבות מידי יום ללמידת אמפתיה מה"מודלים" שבסביבתו המיידית - הילדים האחרים (הרי כל יום מישהו נופל, נתקל, נשרט, נעלב וכו'...) וגם הגננת/הצוות החינוכי שדואג להטמיע את ערך האמפתיה באופן קבוע ע"י סיפורים, שירים, המחזות, משחקים חברתיים ועוד.
שרון שמש
M.Sc
פסיכוטרפיסטית התנהגותית קוגנטיבית C.B.T