כל שבוע קורה לך משהו חדש בבטן.

אינהלציה לתינוקות: כל מה שצריך לדעת

את: היי, שמעתי שהתינוק שלך לא מרגיש טוב. מה קורה?
חברה: כן, הוא מצונן כבר כמה ימים, והשיעול שלו ממש מטריד אותו. ניסיתי כבר כל מיני תרופות סבתא, אבל שום דבר לא ממש עוזר.
את: חבל לשמוע. אולי כדאי לנסות אינהלציה? זה יכול ממש להקל על תסמיני הצינון ולעזור לו לנשום יותר בקלות.
חברה: אינהלציה? מה זה בכלל?
אז, מה זה באמת אינהלציה? המשיכי וקראי מטה את המשך המאמר על אינהלציה ולמה נעזרים בה...
זמן קריאה:
12 דקות
שיתוף כתבה ב:

תוכן הכתבה:

אינהלציה היא כמו קסם קטן שיכול לעזור לילדך להרגיש טוב יותר תוך דקות! במילים פשוטות, אינהלציה (פירוש המילה- לשאוף) היא שיטת טיפול שבה נושמים תרופה דרך הפה בעזרת מכשיר מיוחד. תארי לעצמך מכשיר קסום שמסוגל להפוך תרופה נוזלית לערפל דקיק ומרפא, שאותו אפשר פשוט לשאוף ישירות לתוך הריאות. זה בדיוק מה שאינהלציה עושה! המכשיר- שנקרא "אינהלטור"- הופך את התרופה לנוזל דקיק כמו ערפל אותו שואפים דרך מסכה.
היתרון הגדול של אינהלציה הוא שהתרופה מגיעה ישירות לריאות, שם היא פועלת הכי מהר וביעילות. זהו טיפול רפואי פשוט ויעיל הניתן בהוראת רופא לטיפול במגוון רחב של מחלות בדרכי הנשימה, כמו אסתמה, ברונכיטיס ודלקת ריאות בהם מתגלים קשיי נשימה וישנה חסימה של דרכי האוויר התחתונות. הטיפול יקל במהירות על תסמיני השיעול וקשיי נשימה.

אינהלציה לתינוקות – מאיזה גיל

אינהלציה מתאימה לתינוקות, ילדים ומבוגרים כאחד. היא טיפול בטוח ויעיל במיוחד עבור אנשים הסובלים ממחלות בדרכי הנשימה, אך ניתן להשתמש בה גם לטיפול במצבים אחרים, כמו זיהומים בדרכי הנשימה.

איך זה עוזר?

למה זה טוב?

היתרון הגדול של אינהלציה הוא שהתרופה מגיעה ישירות לריאות, שם היא פועלת בצורה יעילה ומהירה יותר מאשר נטילת תרופות דרך הפה. כתוצאה מכך, ניתן להקל על תסמינים כמו קשיי נשימה, שיעול וצפצופים בצורה מהירה ויעילה יותר.
במקום שתתני לתינוקך סירופ (או כדורים למקרה והוא בוגר), הרופא ירשום לך מתן תרופות בעזרת מכשיר אינהלציה. התרופה מגיעה ישירות לאזור הסימפונות בריאות שם היא אמורה לפעול. האדים עוזרים להצליל את הליחה בריאות, מקלים על גירוי ונפיחות בדרכי הנשימה, ויאפשרו לתינוקך לנשום בצורה יעילה יותר. זה יכול להיות מאוד מועיל במיוחד עבור תינוקות קטנים שעדיין לא יודעים איך להשתעל בצורה יזומה ולהוציא את הליחה בצורה יעילה בעצמם. בטיפול באינהלציה תינוקך ינשום אדים של תמיסה מיוחדת, דרך מסיכה או פיה. התמיסה יכולה להכיל מי מלח סטריליים, או להכיל גם תרופות כמו בריקלין (Ventolin) או בודיקורט (Budesonide) בהתאם להחלטת הרופא המטפל. המכשיר הופך את הנוזל לאדים אותם ישאף תינוקך (או הילד) לריאותיו.

מתי עושים אינהלציה?

אינהלציה יכולה לעזור במגוון מצבים, כמו:

  • צינון או שפעת: כאשר התינוק סובל משיעול, נזלת שגורמים לקשיי נשימה או צפצופים. (ההטיפול אינו מיועד לילדים שסובלים משיעול, חום או דלקת ריאות חיידקית שאצלם לא הובחנו קשיים בנשימה).
  • אסתמה: כאשר האינדיקציה לטיפול היא אסתמה ("אסתמה של תינוקות" מתחת לגיל 4 שנים או אסתמה לילדים מעל גיל 4 שנים). התקפי אסתמה אצל תינוקות וילדים קטנים יכולים להוביל לקשיי נשימה חמורים. אינהלציה עם תרופות מתאימות יכולה לסייע בהרחבת דרכי הנשימה ולהקל על התסמינים.
  • ברונכיטיס: דלקת בדרכי הנשימה התחתונות שעלולה לגרום לשיעול קשה, נשימה מהירה וחום.
  • דלקת ריאות: זיהום קשה בריאות שעלול להחריף ולהוביל לקשיי נשימה חמורים ואף לאשפוז.

איזה תרופות מקובל לתת באמצעות אינהלציות?

תרופות שניתנות במרשם ע"י הרופא המטפל.
עיקר התרופות בהן משתמשים בשימוש באינהלציה הן תרופות שמטרתן להרחיב את הסמפונות וסטרואידים נוגדי דלקת.

מרחיבי סמפונות – תרופות כגון בריקלין, ונטולין או טרבולין. (שמות שונים לחומר זהה) תפקידם להרחיב את הסמפונות ומיועדות להקל על הנשימה. התרופות משמשות להקלה בלבד ולרוב מרחיבי סמפונות אינם משמשים כטיפול יחיד.
סטרואידים – הטיפול בסטרואידים ניתן על מנת להפחית תהליכים דלקתיים.  הסטרואידים הינם נוגדי דלקת שנהוג להשתמש בהם לטיפול בהתקפי אסתמה חריפים. הסטרואיד השכיח ביותר בשימוש באינהלציה נקרא בודיקורט.

תרופות ללא מרשם רופאאינהלציית מי מלח

מי מלח – מי מלח אינם תרופה ולרוב אינם משמשים כשלעצמם כטיפול אלא להקלה או על מנת לתת נפח לתרופות האינהלציה שאנו מכינים.
אינהלציית מי מלח היא טיפול פשוט, יעיל וזמין שיכול להקל על מגוון רחב של בעיות נשימה, שיעול ונזלת. אם ילדך סובל מבעיות נשימה, פני אל הרופא שלך על אפשרות זו. הטיפול באינהלציית מי מלח פשוט ובו נושמים תמיסת מי מלח בריכוזים נמוכים (1%-7%) דרך האף והפה. התמיסה המליחה מועברת לדרכי הנשימה באמצעות ה"אינהלטור". תמיסת המלח, מגיעה ישירות לריאות ומפחיתה דלקות, גודש וריר. כתוצאה מכך, ניתן להקל על תסמינים כמו קשיי נשימה, צפצופים, שיעול וליחה.

אינהלציית מי מלח מתאימה לתינוקות, ילדים ומבוגרים כאחד, והיא טיפול יעיל במיוחד עבור:

  • אסתמה
  • ברונכיטיס
  • דלקת ריאות
  • צפצופים
  • שיעול יבש או ליחה
  • גודש באף
  • דלקות בדרכי הנשימה
  • מחלות ריאתיות כרוניות

יתרונות:

  • טיפול יעיל ובטוח
  • מתאים לכל הגילאים
  • קל לשימוש בבית
  • ניתן להשתמש בו יחד עם תרופות אחרות
  • זמין ללא מרשם רופא

טיפ: ניתן להוסיף מספר טיפות של שמנים אתריים, כמו אקליפטוס או רוזמרין, לתמיסת מי המלח לקבלת אפקט מרגיע נוסף. הקפידי להשתמש בשמנים אתריים איכותיים המיועדים לאינהלציה.

האם יש תופעות לוואי לטיפול באינהלציה?

בדרך כלל, הטיפול באינהלציה הוא טיפול בטוח ויש לו מעט מאד תופעות לוואי. עם זאת, ייתכנו תופעות כמו גירוי בדרכי הנשימה, שיעול או הקאות.
תגובה לטיפול בעזרת מרחיבי סמפונות – יתכן ותהיה עליה בקצב הלב. רעד קל והרגשה מעט לא נעימה.
תגובה לטיפול בסטרואידים – יש מעט מאד תופעות לואי. לעיתים יש מעט צרידות בעקבות השימוש בסטרואידים. זה חולף מהר. אין השפעה של הסטרואידים לטווח רחוק.
אם את מבחינה בתופעות לוואי כלשהן, חשוב להפסיק את הטיפול ולפנות לרופא המטפל.

לכמה זמן ניתן הטיפול?

על פרק הזמן בו יינתן הטיפול יחליט הרופא המטפל בהתאם לאבחנה וחומרת המחלה. לעיתים ממליץ הרופא על טיפול מניעתי ואז פרק הזמן יהיה ממושך. לרוב אם התחלתם טיפול באינהלציות _(או משאפים) מומלץ להמשיך את הטיפול ליממה נוספת לפחות אחרי שהמצב משתפר והשיעול האופייני פסק.

אם הגעת למצב שבו אתם מטפלים בילדכם יותר מחמישה ימים, גשי לרופא להערכה נוספת.

טיפים פשוטים להורים

אינהלציה ובמיוחד לתינוקות יכולה להיות חוויה מלחיצה, לא רק עבור הבייבי אלא גם עבורך. להסביר לנו המבוגרים את הצורך באינהלציה קל יחסית. אנחנו מבינים את הסיבה והצורך ומתמקדים בהקלה שתבוא לאחר מכן. ילדים, לעומת זאת, פחות מתחברים להיגיון הזה ותינוקות כלל אינם בשלב בו הם יכולים להבין את העניין. עבורם, האינהלציה היא חוויה לא נעימה, מרעישה ומפחידה. הם מתמקדים בתחושות הלא נעימות וברצון להימנע מהן בכל מחיר. אבל, עם קצת סבלנות, גישה יצירתית וטיפים פשוטים, אפשר להפוך את החוויה לחיובית ואפילו מהנה!

הכנה:


הכרות והתידדות עם המכשיר : לפני תחילת האינהלציה, עשי בין תינוקך/ילדך והמכשיר הכרות. תני לו לגעת בו, הדליקי אותו וכבי כך שקולות המכשיר יהיו לו מוכרים. הפכי את המכשיר לחלק מסביבתכם ואפילו שלבי אותו בסיפורייך לבייבי.

  • היי מודל לחיקוי: שימי את המסכה על פניך. שחקי איתו עם תינוקך. לא יעבור זמן רב עד שילדך ינסה להחזיק את המסכה בעצמו.
  • שימרי על קור רוח: כידוע, ילדים קולטים וחשים את רגשותינו בקלות, ולכן תחושת לחץ ועצבנות שיחושו מכם עלולים להקשות עלייך בביצוע האינהלציה.
  • תנוחה נוחה: הושיבי את ילדך על ברכייך או על הספה כשפניו אליך. בתנוחה זו תוכלי גם לחבק אותו וגם להפעיל את המכשיר.

טיפים לביצוע אינהלציה:

  • סבלנות: היי סבלנית, פעמים רבות ילדך בתחילה ילדך יגלה התנגדות. שירי לו שירים וספרי לו סיפורים והעבירי את הזמן בנעימים.
  • נשימות עמוקות: תוך כדי האינהלציה, קחי גם את נשימות עמוקות. תרוויחי בפעולה זו שני דברים: הנשימות יעזרו לך להיות רגועה ובמקביל הילד ינסה לחקות אותך.
  • חיזוקים חיוביים: כמו בהמון פעולות אחרות- הקפידי לתת לילדך חיזוקים חיוביים.

פתרונות חלופיים:

  • אמבטיית אדים: אמבטיית אדים חמה יכולה לסייע לנשימה טובה יותר.
  • מכשירים חלופיים:
    מכשירי אינהלציה – בבתי המרקחת של היום תמצאו מגוון רחב של מכשירי אינהלציה, וכל אחד מהם יכול להתאים לך. ישנם מכשירים במגוון רחב של מחירים. הזולים יותר יהיו מעט רועשים יותר. אם חשוב לך שהטיפול יהיה מהיר ויעיל? קיימים מכשירים מתקדמים שעובדים במהירות רבה יותר ומספקים טיפול אפקטיבי במיוחד. אם תרצי להקל על תינוקך, ישנם מכשירים מעוצבים במיוחד לילדים, בצבעים ובצורות מושכות, שיכולים לעודד אותו לשתף פעולה עם הטיפול. קיימים מכשירים נייחים (אז תהיי מוגבלת לקרבת שקע חשמלי) וישנם מכשירים ניידים הפועלים באמצעות סוללות, כך שתוכלי לקחת אותו איתך לכל מקום. יש לבחור מסיכה המיועדת לגילו של ילדך ולא כזו אשר מיועדת למבוגרים. ישנם מכשירי אינהלציה עם מספר גדלים של מסכות. כך תוכלי להשתמש בו לאורך שנים, גם כאשר ילדייך יגדלו.

    לפני רכישת המכשיר עשי בדיקה וחפשי מכשיר שיתאים לכם ויקל עליכם בתהליך.
    מומלץ שבעת הקניה תיעזרי ברוקח/ת ופרטי מהו גיל ילדך המטופל ואילו תרופות עליכם ליטול, האם חשוב לך להיות ניידת או לא. על פי הנתונים הללו יקל יהיה להמליץ לך על המכשיר הטוב ביותר בעבורכם.

    משאף – מכשיר קטנטן שתפקידו לשגר את התרופה ישירות לריאותיו של התינוק או הילד המטופל. אצל תינוקות וילדים, שימוש במשאפים דורש גם שימוש בספייסר שהוא מכשיר שעוזר להעביר את התרופה לריאות.

    אוהל לתינוק – ישנם מכשירים בצורת אוהל, המאפשרים טיפול קל ונוח יותר לתינוקות, ללא צורך במסכ

אינהלציה או משאף: מה ההבדל ומה מתאים לכם יותר?

הבחירה באינהלציה או במשאף צריכה להיעשות יחד עם הרופא המטפל ואחר כך לפי העדפתכם האישית והתנסותכם.

שניהם עוזרים לכם לנשום קל יותר, אבל איך הם עובדים?

  • השיטה:

    אינהלציה: מכשיר שהופך את התרופה לאדים, אותו שואפים דרך מסכה. אל תוך מכשיר האינהלציה ניתן לערבב כמה סוגים של תרופות, ולכן הטיפול בעזרת אינהלציה הוא אפקטיבי יותר ממשאף.

    משאף: מכשיר קטן מתיז את התרופה ישירות לתוך הריאות בזמן בו לוקחים שאיפה לריאות. משאף מכיל חומר פעיל אחד. השימוש במשאף קל יחסית למבוגרים. לילדים ותינוקות קטנים קשה יותר (אצל תינוקות אפילו בילתי אפשרי) לתאם את הנשימה עם לחיצה על המשאף. לכן, עבור תינוקות וילדים, לרוב משתמשים בספייסר.

ספייסר– מיכל קטן שבקצה אחד שלו מתחברים סוגי המשאפים השונים ובקצה השני שלו ישנה מסיכה שמכסה את הפנים ואת האף של הילד. השימוש ב”ספייסר” אינו מצריך לחיצה ושאיפה בו בזמן כפי שמצריך המשאף הרגיל, והוא מבטל את הצורך בסנכרון השאיפה והלחיצה של המשאף.

אז מה מתאים לכם יותר?

  • אינהלציה: מתאימה כאשר יש צורך במשפר תרופות אז ניתן לערבב אותן באינהלציה אחת. מתאים לכל מי שמתקשה להשתמש במשאף, כמו תינוקות וילדים קטנים או אנשים עם קשיי נשימה חמורים.
  • משאף: מתאים כשיש צורך בשימוש בתרופה ספציפית. קל יותר לנשיאה ולשימוש, ויכול להיות פתרון נוח יותר עבור מבוגרים וילדים גדולים יותר או בעזרת ספייסר לתינוקות וילדים.
    עם זאת, רק רופא יכול להמליץ באם להשתמש באינהלציה או שמא משאף מספק, וכמובן ניתן לבחור בשתי האופציות, בהתאם למצב מתי להשתמש במכשיר, האינהלציה ומתי משאף וספייסר הם פתרון מספק .

לסיכום:

אינהלציה לא חייבת להיות חוויה לא נעימה. יצירתיות, סבלנות וגישה חיובית, יהפכו את החוויה לנעימה יותר. ישנה אפשרות להשתמש במקום באינהלציה במשאף וספייסר לאותה מטרה או להשתמש בשנהם בהתאם למצב והצורך. לא משנה באיזו שיטה תבחרי, חשוב שתלמדי להשתמש בה נכון. העזרי ברופא או הרוקחת שלך שידריכו אותך כיצד להשתמש במכשירים בצורה יעילה ובטוחה.

המידע המופיע הוא לידיעה כללית בלבד. המאמר אינו מהווה המלצה רפואית. ההחלטה על הטיפול התרופתי תיעשה בהתייעצות עם הרופא/ה המטפל/ת שלך.

כתבות הכי נצפות בקטגוריה

חיפוש
אפליקציה של יולדת

מומלץ לגלוש באתר בכל הדפדפנים למעט אינטרנט אקספלורר

דילוג לתוכן